Als vitaliteitscoach werkt Olga met mensen voor ,,een gezonder en gelukkiger bestaan.” Als topatlete, hardloopster en meerkampster, heeft zij tien jaar op het hoogste niveau gesport. ,,De Olympische Spelen van 1984 in Los Angeles is mijn mooiste sportervaring!", vertelt ze bevlogen. Daar behaalde ze de halve finale bij de 400 meter hordelopen. Zij wist deze topsportcarrière te combineren met een opleiding tot docente lichamelijke opvoeding en heeft meer dan veertien jaar lesgegeven als gymdocent. ,,Een waardevolle periode, waarin ik veel over en van pubers heb geleerd.”

BETER IN JE VEL Eerst bij de radio, met het ochtendgymnastiekprogramma 'NOS Sportief' en later met het tv programma 'Nederland in beweging', brengt Olga al 25 jaar iedereen die maar wil, in de huiskamer in beweging. ,,Een hele dankbare doelgroep om mee te werken. Ik krijg zoveel positieve reacties van mensen die beter in hun vel zitten door hun dagelijkse portie bewegen.”

Ze krijgt veel uitnodigingen om in het land presentaties en workshops te geven, vooral met ouderen. ,,Om hen te laten ervaren wat een actieve houding met je doet. Ik zie mezelf als de schakel tussen de theorie van ‘we moeten meer bewegen’ en echt in beweging komen. Dat doen ik voor ouderen, maar ook voor bedrijven, scholen en organisaties. Het lukt me vaak om ze te motiveren.”

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke, spraakmakende of opmerkelijke verhalen uit de regio.

Olga wijst erop dat gewoontes en gedrag bij mensen moeilijk om te buigen zijn. ,,Dat gaat geleidelijk door vooral te ervaren dat het je goed doet. Het stofje endorfine dat bij beweging vrijkomt stimuleert je daarbij. Ben je lui van aard en sporten niet van nature gewend, dan is het hartstikke moeilijk om je gedrag te veranderen. Samen met een groepje sporten motiveert, maar als dat wegvalt, verval je heel snel in het oude patroon van niet bewegen. Dan moet je jezelf bij elkaar rapen en toch weer in actie komen.”

PRIORITEITEN Het hectische en drukke leven dat veel mensen vandaag de dag ervaren, laat weinig ruimte over voor sport. Maar Olga wijst erop dat je erop kunt letten om bij zittend werk ook tussendoor even in beweging te komen. ,,Het is maar waar je de prioriteiten legt. En heb je een druk leven, zul je het toch in je agenda moeten plannen om aan sport te doen. Het gaat tenslotte om je eigen gezondheid.”

Het voorjaar prikkelt Olga tot nog meer actie. ,,Ik zie nu ook het zonnetje schijnen en dan krijg je gewoon zin om naar buiten te gaan. Dat is een externe stimulans om toe te geven aan wat je eigenlijk vanuit je zelf al zou willen. In ons land zijn we vanwege het klimaat snel geneigd om binnen te blijven, maar juist het voorjaar nodigt uit om lekker aan de gang te gaan. Rem die gevoelens niet af, maar pak ze! En eigenlijk maakt het dan niet zoveel uit wat je doet. Alle beweging draagt bij aan een gezondere leefstijl. Want daarna krijg je energie om je te focussen op je werk. Dat zonnetje blijft toch lonken, dus geef er maar even aan toe (lacht).”

De coach is ervan overtuigd dat lichaam en geest elkaar beïnvloeden als het gaat om de gezondheid. ,,Bewegen heeft effect op je gemoedstoestand en alles wat er in je lijf gebeurt. Gewoon om lekker in je vel te zitten. Bovendien is in beweging komen belangrijk voor je sociale contacten. Bij wat oudere mensen zie je dat ze vaardigheden verleren als ze die niet onderhouden. Dan worden ze bang om zich in de openbare ruimte te begeven, zodat ze meer kans lopen om in een isolement te raken.”

NIEUW BOEK Haar boek ‘Wat beweegt jou?’ is geschikt voor ouderen, maar ook voor jongeren. Hier is te lezen waarom een actieve houding belangrijk is en welke vaardigheden daar bij horen. ,,Om je beweegpatronen stevigheid te geven en om ze veilig te kunnen doen. Om te voorkomen dat je klachten krijgt. Het is ook belangrijk om je spieren te blijven oefenen. Doe je dat niet dan hollen ze achteruit. Kijk maar naar iemand die met zijn been in het gips heeft gezeten. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat je skeletspieren elk drie maanden volledig worden vernieuwd. De cellen van de spieren worden afgebroken en het lichaam bouwt ze weer op. Als je dan niet actief bent, komen die een beetje halfbakken terug. Maar zelfs op hoge leeftijd kun je je spieren conditioneren, aansturen en sterker maken.”

Dat voeding belangrijk is voor een vitaal leven, weet ook Olga Commandeur. Ze is ervan overtuigd dat elk mens gebaat is bij het brede scala aan voedingsstoffen. ,,Koolhydraten zijn de brandstof van je spieren en je hersenen. Voor opbouw van de cellen zijn eiwitten nodig en vetten heb je nodig voor transport van essentiële vitaminen. Bewegen en voeding grijpen in elkaar.”

JUISTE BALANS Ze vindt het een fabel dat koolhydraten dikmakers zijn. Het gaat er volgens Olga vooral om dat je alle voedingsstoffen in de juiste proporties binnenkrijgt. ,,Je hebt ze echt nodig, als je er maar niet te veel van neemt. Het gaat om de totale balans van wat je eet en wat je verbruikt.”

De coach is wars van hypes en (crash)diëten. Ze stimuleert juist gevarieerd eten en beheersing van de porties. ,,Schep niet een tweede keer op en neem een heel klein toetje. Een koekje mag wel, maar eet niet een half pak op. Ik drink af en toe een wijntje, maar beperk dat tot het weekend en één of twee glazen. Het begint allemaal met bewustwording. Wat eten en bewegen met je lijf doet. En met het leren van mentale discipline.”

door Freek Wolf