In het jaar 2000 beginnen Eelke de Blouw en Tjarko Evenboer als huisgenoten aan hun studie communicatie in Leeuwarden. Twintig jaar later bestaat hun creatie Evert Kwok zeventien jaar en hebben ze op Facebook meer dan 128.000 likes. Ze hebben verschillende verzamelalbums uitgebracht, drie vakantieboeken en nu zelfs een eigen bier. Dat hadden ze zeventien jaar geleden niet verwacht. De Blouw: ,,Als je me in het begin had gezegd ‘over een paar jaar heb je meer dan honderdduizend volgers op social media’, dan had ik je gevraagd ‘wat is social media?’ Dat bestond toen nog helemaal niet, maar daardoor heeft ons werk wel een vlucht genomen.”

GESCHEIDEN Het interview vindt plaats in De Nieuwe Stad, de plek waar het kantoor van het duo is. Evenboer is er niet bij. Normaliter komt hij één keer per week vanuit zijn woonplaats Zwolle met de trein naar Amersfoort om te brainstormen over allerlei woordgrapjes, maar nu iedereen thuis werkt moet De Blouw het even alleen redden. De coronacrisis is een uitdaging voor het duo, voor het eerst in twintig jaar zien ze elkaar wekenlang niet. ,,Nu je het zegt, ik ben nog nooit zo lang gescheiden geweest van Tjarko de afgelopen twintig jaar,” vertelt de Amersfoorter lachend, ,,Maar we zijn niet zo van het Skypen of Zoomen. We hebben allebei Whatsapp openstaan de hele dag, de ideeën gaan dan wel over en weer.”

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke, spraakmakende of opmerkelijke verhalen uit de regio.

De coronacrisis is een uitdaging voor het duo, voor het eerst in twintig jaar zien ze elkaar wekenlang niet

BIER Het is dan ook niet zo dat de heren stil hebben gezeten de afgelopen maanden. Integendeel, het waren spannende tijden. Begin mei is het derde Evert Kwok Vakantieboek uitgekomen, een traditie die ze sinds 2016 in stand houden. En ze hebben een compleet nieuw product gelanceerd: het Kwok-bier, in samenwerking met Rock City Brewing. ,,Toen corona net voorbijkwam, vroeg ik me af of we het bier wel uit moesten brengen, maar de mannen van Rock City hadden er wel zin in. Het is wel absurd om zoiets te verzinnen en het dan ineens realiteit te zien worden. Bier met een vleugje banaan, ja, daar ontkwamen we natuurlijk niet aan”, zegt De Blouw lachend. Hij verwijst naar de verborgen bananen die elk album weer opduiken in hun tekeningen, bananen en Evert Kwok zijn zo onlosmakelijk verbonden.

CORONA Hoofdonderwerp van gesprek de afgelopen maanden is toch wel corona. Maar de vraag is: kun je daar grapjes over maken? ,,Wij blijven altijd een beetje weg van zware onderwerpen. Dat doen we niet bewust, het is gewoon niet heel erg ons ding. Toen het wat verser was gingen we er sowieso geen grappen over maken, maar later hebben we wel een grapje gemaakt over maatregelen op kantoren. We zitten toch meer in de hoek van de flauwe woordgrappen en houden ons minder bezig met actualiteiten.”

Wij blijven altijd een beetje weg van zware onderwerpen. Dat doen we niet bewust, het is gewoon niet heel erg ons ding

GROEI Door de jaren heen is het duo ook flink gegroeid. De cartoons uit de begintijd ziet De Blouw liever niet terug, omdat hij ze wat slecht getekend vindt. Maar ook de koers wat grappen betreft is iets veranderd. Waar in het begin ook regelmatig absurde grappen de revue passeerden, focust Evert Kwok zich nu vooral op woordgrappen. ,,We hebben af en toe nog wel eens een absurd uitstapje, maar als we dat nu doen gaan mensen altijd op zoek naar de woordgrap. Dat is op zich ook wel grappig, je moet mensen wel een beetje blijven uitdagen.”

Auteursrecht
Evert Kwok is zo populair dat de plaatjes met grappen online ook heel gewild zijn. Zo gewild, dat sommige mensen ze op hun eigen pagina plaatsen, met hun eigen logo erover. In 2019 raakte Evert Kwok verwikkeld in een zaak met de eigenaar van de facebookpagina Bart Lauwers Humor Site, die strips doorplaatste zonder daarbij aan bronvermelding te doen. De rechter stelde De Blouw en Evenboer eind vorig jaar in het gelijk. Maar met de afwikkeling van de zaak is het duo nog steeds bezig.
Terugblikkend zegt De Blouw: ,,Ik wilde opkomen voor auteursrecht. Prima als je onze cartoons wil delen, maar zet er niet je eigen naam op. Ik kreeg ook een reactie van een collega die het fijn vond dat ik het had doorgezet, want dit gebeurt aan de lopende band. Mensen hebben het idee dat je alles wat je op Google vindt zomaar mag gebruiken. Maar zo werkt het niet altijd.”

door Charella Hulsbosch