Martin van den Brink kwam vandaag niet verder dan een twaalfde plaats. Technische problemen gooiden roet in het eten van de Harskamper.
Martin van den Brink kwam vandaag niet verder dan een twaalfde plaats. Technische problemen gooiden roet in het eten van de Harskamper. Martin Macik

Technische tegenslag gooit roet in het eten van Van den Brink

Autosport

WADI AD DAWASIR - Na de uitstekende derde plaats in de zevende etappe moest Martin van den Brink vandaag een bittere pil slikken. De rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco kreeg te kampen met technische tegenslag. ,,Een storing in het bandenaflaatsysteem speelde ons parten.’’

Een twaalfde plaats was het resultaat na een dag ploeteren in het zuiden van Saoedi-Arabië. ,,In het begin konden we de koplopers nog goed volgen.’’
Nadat het probleem met het systeem voor de bandenspanning aan de oppervlakte kwam was het gedaan met de ambities voor een goede klassering. Maar buiten dat, op de mannen van Kamaz stond vandaag geen maat. Ignacio Casale werd op de vijfde plaats de eerste niet Kamaz-rijder. De Chileen in de Tatra moest na 395 kilometer ruim 20 minuten toegeven.
Janus van Kasteren was vandaag op de achtste plaats de beste Nederlander. De Petronas Team De Rooy Iveco rijder had wel 34 minuten en 19 seconden achterstand op winnaar Dmitry Sotnikov. Voor zijn teamgenoten Vick Versteijnen en Martin van den Brink was het een dag om snel te vergeten. Zij eindigden (op bijna 50 minuten) respectievelijk als elfde en twaalfde. Mitchel van den Brink reed een prima special en kwam als dertiende binnen. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco maakte opnieuw een degelijke indruk. Het constante optreden resulteert voorlopig in een twaalfde positie in het klassement.

STORING De monster etappe telde in totaal ruim 800 kilometer. Naast 435 kilometer verbindingsroute lagen er 395 loodzware kilometers te wachten in het zuiden van Saoedi-Arabië. Voor Martin van den Brink was het verhaal voor vandaag al snel over en uit. ,,We gingen goed van start. Maar na 20 kilometer bleek het bandenaflaatsysteem kapot te zijn. Er zat een storing in het systeem en dan is het onbruikbaar.’’
Voor Van den Brink en zijn manschappen betekende dat werk aan de winkel. ,,We moesten steeds de truck uit om de bandenspanning handmatig te veranderen. Dat kost enorm veel tijd. In het restant zijn we op een spanning van 2 bar blijven rijden. Daar verlies je ook weer tijd mee. Daarmee is ons verlies van deze dag wel verklaard,’’ aldus de teleurgestelde rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco. ,,We hadden er goed zin in na de derde plaats van gisteren. Het was ook een prachtige proef met mooie duinen. Helaas ging het systeem, net als gisteren kapot. De serviceploeg heeft gisteravond het complete systeem nog vervangen. Maar helaas kwam het vandaag weer terug.’’
Voor de rallyrijder uit Harskamp rest er niets anders dan te hopen dat de technische mensen van Team De Rooy het probleem vanavond kunnen tackelen. ,,We konden in het eerste deel goed mee met de Kamaz-rijders voor ons. We hopen morgen op een beter resultaat.’’
Van den Brink is na de achtste etappe zevende in het algemeen klassement.

Berry Kamphorst

advertentie