Bevolkingsgroei FoodValley slim benutten in winkelmarkt

13 april 2012 om 00:00 Nieuws

EDE - Veel winkelgebieden hebben problemen. Het aantal bezoekers loopt terug, omzetten staan onder druk. Verdere leegstand en verloedering dreigen. Schaalvergroting, filialisering en internet veranderen de winkelmarkt ingrijpend. Daarom is het van belang de bevolkingsgroei in de Regio FoodValley slim te benutten. Om te komen tot een toekomstbestendige winkelstructuur is het maken van keuzes noodzakelijk. Gemeenten, regio en provincies hebben de sleutel in handen: een goede regie stimuleert de markt tot nieuwe investeringen.

Dat is de conclusie die Kamer van Koophandel Centraal Gelderland en Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) hebben meegegeven aan de gemeenten in de FoodValley tijdens de informatiebijeenkomst op 12 april over de toekomst van de detailhandel in deze regio. In het rapport 'Agenda voor de toekomst voor detailhandelsbeleid' doet ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP aanbevelingen aan gemeenten, regio en provincie voor het opstellen van detailhandelsbeleid en centrumvisies. De Kamers van Koophandel in de FoodValley en HBD willen, in samenwerking met CBW-MITEX en MKB-Nederland/Midden met dit project overheden ondersteunen om te komen tot een gezonde en duurzame winkelstructuur met sterke winkelcentra in de FoodValley.

De uitdaging voor de FoodValley

Door diversiteit in de omvang van de winkelgebieden verschilt de situatie in deze regio per gemeente. De kleine dorpscentra zijn kwetsbaar door schaalvergroting in de sector en een afnemend draagvlak. In de grotere centra met een regiofunctie zorgt de opkomst van internet en de onderlinge concurrentie voor een kwetsbare positie. De reeds grote leegstand in sommige centra is hierbij een eerste signaal. Door de groei van het aantal inwoners in de Regio FoodValley kunnen de effecten van de nieuwe winkelmarkt mogelijk deels worden gedempt. De uitdaging is dan ook deze bevolkingsgroei slim te benutten, zodat een duurzame structuur met sterke centra behouden blijft. De rol van de overheden is hierbij cruciaal. Gepleit wordt voor lokale verantwoordelijkheid en regionale afstemming, met daar waar nodig een regierol van de provincies. Door in het gemeentelijk en regionaal beleid keuzes te maken voor een beperkt aantal kansrijke locaties wordt duidelijkheid en zekerheid geboden aan marktpartijen. Dit lokt investeringen uit op deze kansrijke en toekomstbestendige locaties.

Regionale Winkelatlas en bijeenkomst voor ondernemers

Onderdeel van de Agenda voor de Toekomst is de Regionale Winkelatlas FoodValley. Deze Atlas biedt een compleet overzicht van de huidige feiten en cijfers per gemeente. In overzichtelijke feitenkaarten per gemeente wordt ingegaan op aantal inwoners, bevolkingsprognose, aantal vierkante meters winkels en leegstand en de omvang van de belangrijkste winkelgebieden. De complete Detailhandelsagenda voor de FoodValley is gratis te downloaden via www.kvk.nl/retailgelderland of via www.dtnp.nl (bij nieuws en info/actuele thema's).

Daarnaast organiseert de KvK samen met HBD, CBW-MITEX en MKB-Nederland/Midden een aantal bijeenkomsten voor ondernemers(verenigingen) over de trends en ontwikkelingen in de detailhandel en de kansen van de nieuwe winkelmarkt voor ondernemers.

De (gratis) bijeenkomst in de FoodValley vindt plaats op dinsdag 12 juni van 18.15 - 21.30 uur in CineMec in Ede.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie