Ineke Reidsma neemt afscheid als huisarts: ‘Je groeit met patiënten mee’
23 januari 2013 om 00:00 NieuwsIn de eerste klas van de middelbare school wist Ineke Zuidema dat ze ‘iets medisch’ wilde gaan doen. Daarom ging ze na het gymnasium medicijnen studeren in Leiden. Ze trouwde en kreeg zes kinderen (van wie twee geadopteerd). In Amersfoort deed ze voor een dag haar eerste waarneming als huisarts en hier stortte ze zich elf jaar lang op de consultatiebureaus, waar zuigelingen en peuters kind aan huis waren.
door Freek Wolff
Dokter Reidsma verhuisde in 1980 naar Harskamp, waar ze actief was in consultatiebureaus en bijna vier jaar meedraaide in de praktijk van dokter Piet de Meer. Ook in Bunschoten nam ze waar, totdat ze in Ede kon aanschuiven bij de praktijk van dr. Job van Veldhuizen aan de Hoenderweg. Toen hij in 1992 met pensioen ging, sloeg ze de handen ineen met dr. Hendrikse voor een praktijk aan de Dahliastraat.
Ze ziet absoluut verschil in de mentaliteit van mensen in Harskamp en Ede. ,,In een dorp lossen ze problemen meer zelf op en doen ze buiten kantoortijden minder snel een beroep op de dokter.’’
Reidsma ziet in het algemeen ook grote veranderingen. ,,Mensen zijn zelfstandiger en geneigd niet meer te wachten. Ze willen accuut geholpen worden. Tegelijk is onze taak als arts in veertig jaar ongelooflijk veranderd. Ik kreeg in de loop der tijd veel meer met ziektes te maken, terwijl het in de eerste jaren ook veel om koorts, hoesten en verstopte neuzen ging. Dat is zelfzorg geworden.’’
De Harskampse zegt dat de huisarts een aantal taken overgenomen heeft van specialisten, zoals bij suikerziekte en astma. ,,En we doen kleine ingrepen, zoals het verwijderen van huidafwijkingen, spiraaltjes inbrengen, 24-uurs bloeddruk meten, hartfilmpjes en echo’s maken. Daardoor werd mijn vak inhoudelijk boeiender, maar wel drukker en moeilijker om te doen.’’
Dat in 2001 de huisartsenpost in het leven werd geroepen voor de avonden en de weekenden, vindt Reidsma een goede zaak. ,,Als ik vroeger een avond in de praktijk was, zag ik soms maar vier patiënten, terwijl je nu een dienst van acht uur (in het ziekenhuis) doet en zestien mensen ziet. Dan kun je doorwerken en dat doe ik liever.’’
Dokter Reidsma vond het contact met al haar patiënten het leukst. ,,Je groeit met ze mee. Sommigen kende ik al toen hun kind werd geboren en die heb ik nu weer als 27-jarige patiënt. Die continuïteit is fascinerend. Van meneer X weet ik al veel feiten die betekenis kunnen hebben voor de hulpvraag op dat moment.’’
Vervelen zal Reidsma zich niet, want ze beleeft veel genoegen aan fotograferen, reizen, tuinieren en haar kleinkinderen. De blijvende artsen Hendrikse en Goudzwaard verhuizen dit jaar overigens naar een nieuw gezondheidscentrum aan de Doornlaan, bij hun collega’s Inge Meekes, Erwin Klein Woolthuis en Nienke Zoon.
Foto:
Ineke Reidsma (rechts) neemt de bloeddruk op van praktijkondersteuner Anke de Bloois.













