Afbeelding
Foto: Lisette Ruzius/BDU

Patiënt en arts samen online

26 februari 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - Ziekenhuis Gelderse Vallei lanceert e-zorg: online zorg. De patiënt houdt de regie over zijn of haar eigen aandoening of ziekte en werkt samen met de arts en andere zorgverleners aan een snel herstel. De informatie die patiënten via de computer invoert, kan de arts opnemen in het patiëntendossier. Deze koppeling is uniek in Nederland.

Het kostte twee jaar van testen, bijschaven en weer testen, maar nu beginnen de eerste specialismen in Ziekenhuis Gelderse Vallei met e-zorg. Dat is online zorg via de computer, ook wel e-Health genoemd. Op een goed beveiligde persoonlijke internetsite kunnen patiënten bijvoorbeeld eerst een vragenlijst invullen voordat zij bij een medisch specialist op bezoek gaan. De arts is beter voorbereid op de komst van de patiënt, want hij heeft dan al goed zicht op de aard van uw klachten. Na het bezoek kan de patiënt de voorgestelde behandeling thuis op de computer rustig nalezen. En hij krijgt betrouwbare informatie op maat die past bij het stadium van uw behandeling.

,,Het hoofddoel is vooral om de communicatie tussen patiënt en ziekenhuis te vergemakkelijken'', legt Gert Jan van der Burg uit, medisch manager van de divisie zorg. ,,Ten eerste heeft de patiënt meer tijd om goed na te denken over de voortgang van het zorgproces. Ten tweede kan de specialist rustig vantevoren lezen wat de patiënt mankeert. Dat kan efficiënt werken. Het is heel bijzonder dat we wel bankzaken en vliegreizen via het internet regelen, maar dat we voor de zorg nog afhankelijk zijn van dat ene moment tijdens een spreekuur.''

Binnen e-zorg werken de patiënt en de behandelend specialist als team samen. Binnen elk specialisme ziet de e-zorg er net wat anders uit. De patiënt kan naast een vragenlijst bijvoorbeeld ook online een dagboekje invullen over het eetpatroon en uw beweegactiviteiten. Of hij houdt de eigen bloeddruk bij. Zo krijgt de patiënt goed inzicht in de resultaten van uw behandeling. En als iets niet duidelijk is of er verandert iets in de gezondheid, dan kan iemand het ziekenhuis via de beveiligde berichtenmodule direct om advies vragen. De patiënt ontvangt binnen de afgesproken tijd een antwoord van het eigen behandelteam.

Van der Burg benadrukt dat e-zorg nooit het persoonlijke contact zal vervangen. ,,Maar het vergemakkelijk het wel. Na een spreekuur zijn mensen vaak weer veel informatie kwijt, vanwege spanning of nervositeit. E-zorg met uitwisseling van informatie voorkomt dat. Het uitgangspunt is dat vaste zorgverleners dit gaan doen, zodat je de consistentie waarborgt.'' De manager onderkent dat de communicatie via computers extra tijd vergt. Tegelijk denkt hij dat er, vanwege de efficiency, tijd terug te winnen is. ,,Onze eerste ervaringen zijn dat dit wel meevalt.''

Meneer van Beek (68 jaar) uit Bennekom werkt al met de e-zorg. Hij zegt: ,,Ik sta vanuit huis direct in contact met mijn eigen arts en verpleegkundige. Dat voelt toch persoonlijk, ook al loopt het contact nu via de computer.'' E-zorg is zorg naast het persoonlijke contact dat de patiënt met zijn of haar behandelend arts in het ziekenhuis heeft. Het is niet bedoeld voor spoedeisende hulp.

Binnen Ziekenhuis Gelderse Vallei wordt de e-zorg aangeboden aan patiënten van drie specialismen. Kindergeneeskunde biedt de online zorg aan voor kinderen met overgewicht (goed procesmatig te doen), longgeneeskunde voor patiënten met COPD (was al zorgpad van op papier) en interne geneeskunde voor mensen met een hoge bloeddruk (makkelijk te doen, niet kostbaar).

Meer specialismen zullen volgen. Het ziekenhuis ontwikkelt e-zorg in samenwerking met Netbasics, MI Consultancy, VitaValley en de Universiteit van Twente (Center eHealth Research & Disease Mangement). Diverse zorgverzekeraars, waaronder Menzis, stellen zorginnovatiegelden voor de ontwikkeling van e-zorg beschikbaar.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie