CDA wil Pakhuisviaduct pas afsluiten als Schutterweg te druk blijkt

11 juli 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - Ook de CDA-fractie komt donderdagavond met een amendement over afsluiting van het Pakhuisviaduct in spits. Net als de VVD wil het CDA zich nog niet vastleggen op de afsluiting. De VVD wil echter vandaag geen besluit nemen, terwijl het CDA dat wel wil. Maar dan moet wel in dat besluit staan dat het Pakhuisviaduct pas wordt afgesloten, als blijkt dat het te druk is op de Schutterweg.

Burgemeester en wethouders willen van 06.00 tot 09.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur het viaduct afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van hulpvoertuigen en openbaar vervoer. Die afsluiting wil het college invoeren op het moment dat de aansluiting van Rondweg-Oost van Veenendaal en de verbreding van de A12 met spitsstroken gereed zijn en in gebruik zijn genomen. Het college wil dat om de nieuwe bedrijfsterreinen aan de Schutterweg te Ede toegankelijk te houden voor het verkeer.

Er zijn tegenstrijdige belangen bij het voorgenomen verkeersbesluit. Bewoners van de Pakhuisweg in Ede en van de Buurtlaan-Oost in Veenendaal willen het Pakhuisviaduct graag gesloten hebben voor gemotoriseerd verkeer om de verkeersoverlast voor hun huizen te verminderen. Het bedrijfsleven in Ede en in Veenendaal wil om economische redenen dat het Pakhuisviaduct open blijft voor gemotoriseerd verkeer.

CDA-Ede kan zich vinden in het principebesluit van het college, maar kan zich niet vinden in het tijdstip waarop de gedeeltelijke afsluiting van het Pakhuisviaduct van kracht zou moeten worden. Het CDA is van mening dat eerst moet worden bezien hoe de verkeersafwikkeling zal zijn nadat de aansluiting van Rondweg-Oost van Veenendaal op de A12 en de verbreding van de A12 met spitsstroken gereed zijn en in gebruik zijn genomen. Onderzoek geeft aan dat na openstelling daarvan sowieso het verkeer over het Pakhuisviaduct en de Schutterweg aanzienlijk minder zal worden. Pas wanneer de verkeersdrukte over de Schutterweg daar weer zodanig zal zijn toegenomen dat daardoor de bereikbaarheid van de nieuwe bedrijventerreinen in gevaar komt, kan de gedeeltelijke afsluiting van het Pakhuisviaduct van kracht worden, vindt het CDA. Het CDA wil dan wel dat het college daarover vooraf de raad bij betrekt.

CDA-Ede wil dus een dubbelbesluit: eens met het principebesluit tot gedeeltelijke afsluiting van het Pakhuisviaduct, maar de effectuering daarvan pas als de verkeersdrukte op de Schutterweg zodanig zal zijn geworden dat de bereikbaarheid van de bedrijfsterreinen daar in gevaar komt.

Het CDA wil ook eerst bezien of een verwachte probleemloze verkeersafhandeling tussen Ede en Veenendaal via de A12 inderdaad goed werkt. Want ook al mag dan de straks met spitsstroken verbrede A12 de te verwachten verkeersintensiteit aan kunnen, een filevorming op de A12 westelijk van Veenendaal zal tot verkeersopstopping tussen Ede en Veenendaal leiden. Het blijft kwetsbaar maar één verbinding voor motorvoertuigen te hebben tussen Ede en Veenendaal, alleen die via de straks verbrede A12. Vandaar dat het CDA vindt dat de planologische reservering om eventueel de Schutterweg te verlengen en aan te sluiten op de Rondweg-Oost van Veenendaal overeind moet blijven.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie