Spits- en weefstroken op A12

29 augustus 2007 om 00:00 Nieuws

Het hele traject ‘loopt’ van de afslag 23 bij Veenendaal tot aan de afslag 24 bij de Edeseweg/Hoekelum, maar het project zal in twee fases worden uitgevoerd. Eerst vanaf Veenendaal tot aan de A30, durend tot medio 2008. Fase twee omvat het stuk van de A30 tot aan de Edeseweg.

Start bouw nieuw viaduct bij Pakhuis EDE/VEENENDAAL - Tussen Ede en Veenendaal zal op de snelweg A12 vanaf dinsdag 4 september over bijna negen kilometer maximaal 90 km. per uur gereden worden. Rijkswaterstaat gaat op dit traject weef- en spitsstroken aanleggen. Eind 2008, begin 2009 moet alles klaar zijn. Op- en afritten op de oostelijke rondweg van Veenendaal staan hier los van, omdat de provincie deze komende tijd laat realiseren. Vorige week zijn ook de eerste damwanden voor een nieuw Pakhuisviaduct over de A12 geplaatst.

Het nieuwe Pakhuisviaduct komt aan de oostkant van de huidige brug. De oude zal na de bouw afgebroken worden. Ook de werkzaamheden rond het viaduct bij de Stationsstraat in De Klomp worden volgende week gestart. De tunnel wordt hier aan beide zijden verbreed. Bewoners hadden geageerd tegen afsluiting gedurende vijf maanden. ,,Daar is naar geluisterd’’, zegt Tjalling de Boer, projectleider bij Rijkswaterstaat. ,,Nu gaat het om veertien weken overlast, maar geen afsluiting. Besloten is om met verkeerslichten éénrichtingsverkeer af te wisselen.’’

Vanwege de dagelijkse files is een snelle aanpak van het verkeersprobleem op de A12 geboden. Per etmaal rijden er vandaag de dag in totaal ruim 90.000 auto’s heen en weer. Door de bestaande weg beter te benutten moet de A12 straks meer verkeer aankunnen. Spitsstroken en weefstroken (voor in-en uitvoegend verkeer) in beide richtingen moeten zorgen voor een betere doorstroming. Aan de Edese kant zijn weefstroken al in gebruik. Qua verkeerscapaciteit moet de hele maatregel volgens De Boer soelaas bieden tot het jaar 2020.

Aan weerszijden van de middenberm van de A12 komt een extra rijstrook bij. Dat is de smalle spitsstrook. De Verkeerscentrale Oost Nederland houdt met cameratoezicht bij of de spitsstrook open moet. Dit is het geval wanneer er tussen 6.00 en 23.00 uur meer dan 3000 verkeersdeelnemers per uur van de rijbaan gebruikmaken.

Het asfalt dat de aannemer Haverkort Voormolen (TBI Infra) gaat storten is van duurzame kwaliteit en krijgt twee lagen ‘zoab’. Naar verwachting vraagt het minder onderhoud. De bovenste laag is geluidsreducerend.

Net ten westen van het Pakhuisviaduct komt een ecoduct onder de A12 die vooral de salamander moet gaan benutten. Er wordt 535 meter aan geluidswal geplaatst, horend bij Routeontwerp A12, met een iets andere vorm dan het scherm langs de A30.

Tijdens de werkzaamheden rijdt er meer openbaar vervoer. Zo rijdt lijn 85, tussen Veenendaal en Ede, extra diensten tijdens de ochtendspits en komt er een gratis pendelbus. Deze rijdt doordeweeks van NS Station Veenendaal/de Klomp naar de bedrijventerreinen Kievitsmeent, Frankeneng en Heestereng en naar het ziekenhuis. Op station Veenendaal/De Klomp komt een nieuwe locatie van OV-fiets met goedkope huurfietsen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie