Verdiept spoor van de baan

5 december 2007 om 00:00 Nieuws

,,Ede moest naar een ander planniveau’’, licht waarnemend burgemeester Tineke Netelenbos toe, doelend op het hoge kostenplaatje van het oorspronkelijke plan met een verdiept spoor, dat schommelde tussen de 160 en 220 miljoen euro. Nu is het alternatieve plan gebaseerd op ‘slechts’ 110 miljoen euro, gefinancierd door de gemeente (10 miljoen), ‘Ede-Oost’ (30 miljoen), de provincie (30 miljoen) en het ministerie (40 miljoen).

Nieuw station Ede-Wageningen onder de grond EDE - Er komt geen verdiept spoor bij het station Ede-Wageningen. Wel wordt er een nieuw station onder de grond gebouwd. Op enkele plaatsen wordt de spoorlijn licht verdiept (één à anderhalve meter) met aan weerszijden een lage wal. De Albertstunnel wordt fors verbreed in oostelijke richting.

door Freek Wolff

Bij dat laatste bedrag hoopt de gemeente dat de toezegging van minister Peijs inderdaad nog geldt, hoewel de nieuwe minister Eurlings in november daarentegen aangaf dat de rijksoverheid maximaal 25 procent van het gehele bedrag zal bijdragen. ,,We hopen dat het daar niet op stuk gaat lopen’’, aldus woordvoerder Hans Vulto. In elk geval is het plan afgelopen vrijdag in Den Haag concreet op tafel gelegd, waarmee de ‘deadline’ van 1 december is gehaald.

De perrons blijven nu op de hoogte waar ze zijn. ,,Daardoor hoeft de Albertstunnel niet weg en hoef je niet onder het grondwater te werken. Dat bespaart veel kosten’’, aldus Netelenbos. Toch kan volgens de burgemeester de barrièrewerking van de spoorlijn voor de noordzuidriching nu opgeheven worden. Deze brede onderdoorgang moet parkachtig en transparanter worden, waarbij aan beide zijden van de Klinkenbergerweg de hellingen veel minder steil worden, zodat er visueel meer verbinding ontstaat tussen noord en zuid.

Busterminal

Het station verschuift naar de oostkant en komt onder het spoor te liggen. De busterminal en een ondergrondse parkeergarage aan de zuidoostkant sluiten daar naadloos op de zelfde hoogte bij aan. Voor langzaam verkeer komt er een route over het spoor die het Enka-gebied verbindt met de kazerneterreinen (beide met toekomstige nieuwbouw). De huidige voetgangerstunnel blijft bestaan, maar gaat fungeren als fietstunnel.

De gevaarlijke kruisingen bij de Hakselseweg en de Kerkweg gaan sluiten. Hiervoor in de plaats komt een nieuw viaduct precies tussen deze wegen in, ter hoogte van het voormalige Soma-terrein. Er zal gekozen worden tussen een brug die haaks op de spoorlijn komt, of eentje die met een nieuwe weg parallel aan het spoor loopt en toch aansluit op genoemde wegen.

Volgens de projectleider Wim Korf kunnen treinen hier ‘straks’ veilig met 160 kilometer per uur rijden en misschien zelfs nog 40 km. sneller. Met de wal ter hoogte van de wielen moet de geluidshinder afdoende beperkt worden.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie