Loketfunctie voor alle Edese huurders

30 december 2008 om 00:00 Nieuws

Op het organisatorische vlak gaat het van een leien dakje bij de Huurdersbond. Jarenlang werd de kar op het bestuurlijke vlak getrokken door Koos Dreef en secretaris Elly Hoogteijling. Na een oproep wordt het bestuur van de belangenorganisatie gevormd door acht personen. ,,Toen hadden we ineens veel meer mogelijkheden om dingen op te zetten. En zijn er werkgroepjes ontstaan, een hele positieve wending.”

,,Je wordt bij ons geholpen of doorverwezen’’ EDE - Hans Kregting is de nieuwe voorzitter van de Huurdersbond Ede, een organisatie die opkomt voor de belangen van de huurder bij een sociale of een particuliere verhuurder. Kregting is de opvolger van de op 25 augustus overleden Koos Dreef. 1 december is Kregting door de algemene ledenvergadering tot voorzitter uitverkoren. ,,Tot die tijd was ik waarnemend-voorzitter.”

door Jan de Boer

De Huurdersbond is er voor alle huurders van Ede en omgeving. ,,Ook voor Scherpenzeel, omdat Woonstede daar ook woningen heeft. Wat wij kunnen betekenen voor de huurders? Je krijgt sowieso gratis advies over alle huurderproblemen, die je maar kunt hebben. Dat kan een groot probleem zijn, bijvoorbeeld een onderhoudsprobleem, of iets kleins, de verwarming doet het niet.”

De Huurdersbond heeft een eigen kantoor aan de Maanderbuurtweg 160. En is een loketfunctie voor huurderproblemen. ,,Wie bij ons komt wordt geholpen of doorverwezen. Bij de Woonbond hebben we ook onze lijntjes. Daar vragen wij ook vaak om advies om ons op weg te helpen. Als Huurdersbond werken wij helemaal op vrijwillige basis”, zegt Elly Hoogteijling.

In zijn algemeenheid krijgt de Huurdersbond klachten over de verhuurder, weet Hans Kregting. ,,Er is bijvoorbeeld een badkamer niet netjes afgemaakt of er verschijnt in een gebouw opeens een trappenlift voor iemand, waardoor een ander er weer niet goed langs kan. Het is een heel gevarieerd aanbod van vragen van huurders.”

Meestal gaan die vragen meteen naar de verhuurder. ,,Je hebt ook mensen die er vanuit gaan dat de verhuurder niet te vertrouwen is. En dan bij ons komen. Over het algemeen is het het meest makkelijk om voor een huurder om dat maar te vinden. Onze werkwijze is om te vragen of men al contact heeft gehad met de verhuurder. Als dat niet zo is, sturen we ze daar naar toe. Laat men daar eerst het werk maar gaan doen. Daarna bellen wij op en vragen hoe het is afgelopen en of de verhuurder zich aan de afspraken heeft gehouden.”

Het werk van de Huurdersbond lijkt wel wat op mediation. ,,De grootste kracht van ons is met verhuurders afspraken maken hoe zij met het beleid omgaan. Bijvoorbeeld bij groot onderhoud kijken wij vanuit de huurder wat een redelijke vergoeding is, waar zij recht ophebben.” De nieuwe overlegwet wordt vanaf 1 januari 2009 iets nieuws voor de Huurderbond. ,,De particuliere markt wordt dan hetzelfde behandeld als de sociale markt.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie