'De Vraagbaak' mislukt

4 februari 2009 om 00:00 Nieuws

LUNTEREN - Het loket 'De Vraagbaak', gevestigd in de openbare bibliotheek in Lunteren, dat in mei 2007 in het leven werd geroepen, bestaat niet meer. ,,De pilot van vijf maanden is in die korte tijd mislukt'', verklaarde mevrouw Hindriks woensdagavond tijdens de dorpsraadvergadering in het Westhoffhuis. ,,Er wordt een poging tot een doorstart gedaan.''

,,De steun van de organisaties die hier achter zitten was niet voldoende als achtervang met informatie.'' De gemeente Ede was de financier en initiator van het project. De volgende partners deden mee in dit initiatief: Maatschappelijke dienstverlening Ede (MdE), Welstede Welzijnsgroep, Kruiswerk West Veluwe (Sector Welzijn Ouderen) en De Medewerker.

Het project was gebaseerd op de WMO-doelen: waarderen, stimuleren en versterken van vrijwillige inzet van burgers; ondersteunen van mantelzorg die burgers aan hun naasten bieden; en ontwikkelen en versterken van informele netwerken van individuele burgers en burgergroepen.

Het loket moest een laagdrempelig ontmoetingspunt zijn, waar burgers terecht kunnen met allerlei vragen op het gebied van zorg en welzijn. Er werd gekozen voor een openstelling op woensdag en vrijdagmiddag tussen 14.00 tot 15.30 uur.

Soms zijn mensen afhankelijk van de hulp van anderen, maar kennen ze geen mensen in hun naaste omgeving die hen kunnen helpen. Ook kan de professionele hulpverlening niet altijd in de gevraagde ondersteuning voorzien. In de 'winkel' zaten twee medewerkers die uit zouden moeten zoeken of de vragen iets is voor een vrijwilligersorganisatie waren of dat verwezen moest worden naar een andere voorziening. Het zou om vragen gaan met betrekking tot hulp bij het invullen van een formulier; hulp voor de dagelijkse boodschappen; een gezelligheidsbezoekje aan huis; thuishulp in verband met een chronisch ziekte of handicap; begeleiding naar arts of ziekenhuis; informatie over zorg- en dienstverlening; mantelzorg vervangen; verwijzen naar een activiteit.

Het uiteindelijke doel was dat de vrijwilligers van de winkel beschikken over een soort kaartenbak van vrijwilligers van de huidige bestaande organisaties waaronder een groot aantal kerken maar ook nieuwe actieve burgers die iets willen doen. Een belangrijk uitgangspunt was dat vrijwilligers uit de bestaande netwerken van informele zorg gezocht werden en ingezet werden bij werving van nieuwe vrijwilligers. De winkel was dus een soort intermediair en koppelde de vraag van de burgers en het aanbod van vrijwilligers aan elkaar. Zo moesten bestaande netwerken versterkt worden en het persoonlijk netwerk van de burgers vergroot.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie