‘Ogen en oren’ buurtconcierge

4 maart 2009 om 00:00 Nieuws

Vanuit het provinciale bestuur is er geld beschikbaar om de leefbaarheid in sommige wijken te verbeteren. ,,Het is belangrijk wanneer je als burger merkt dat er daadwerkelijk iets gebeurt in de woonomgeving. Een buurtconcierge dekt de raakvlakken die je hebt tussen de huismeester en de medewerker sociaal beheer (Ellen Groenestein). Zo kan het zijn dat iemand een zak afval dumpt in een portiek of in de openbare ruimte. Daar zal hij bewoners op aanspreken en kosten kunnen hiervoor in rekening worden gebracht. Ook kan het natuurlijk zijn dat een pasje niet werkt van de vuilcontainers. Het gaat om het leren van gezamenlijke verantwoordelijkheid en leefbaarheid’’, licht wijkbeheerder Sander van de Pol toe.

Hans van Tilburg in wijk Veldhuizen A EDE - ,,De woonomgeving vinden mensen heel belangrijk. Dat wordt weleens onderschat. En sommige gebieden redden het niet zonder hulp van buitenaf.’’ Woorden van Hans van Tilburg (49). Hij is vanaf maart elke dag in de wijk Veldhuizen A te vinden. De gemeente Ede en woningcorporatie Woonstede stellen hem (minimaal) voor drie jaar aan als buurtconcierge.

door Freek Wolff

Fietswrak

Van Tilburg is de hele week op straat in de wijk te vinden, soms ook ‘s avonds en in het weekend. Hij draagt herkenbare kleding. ,,Reacties van mensen kunnen komen van wat er ‘s nacht is gebeurd. Dan ziet de ‘wereld’ er toch vaak anders uit. Daar moet je rekening mee houden in de gesprekken. Soms moet je direct reageren, een andere keer ruggesteun zoeken’’, zegt Van Tilburg.

De Edenaar, die zelf al jaren in Ede-Zuid woont, deed veel werkervaring op in asielzoekerscentra, in een Arnhemse wijk en op een ROC-school. Van Tilburg kent dus het klappen van de zweep en vindt dat integriteit en vertrouwen erg belangrijk zijn om ergens goed te werken. ,,Je moet serieus genomen worden. Dat betekent dat je geen loze beloftes moet doen en na een opstart van dingen kijkt of het ook echt in beweging komt. Als bewoners bijvoorbeeld melden dat er een fietswrak in het plantsoen ligt, dat dit ding er na drie weken niet nog steeds ligt.’’

Volgens Van de Pol gaat het er niet zozeer om of je ‘ja of nee verkoopt’, maar wel òf er iets gebeurt en dat het uitgelegd wordt. De buurtconcierge moet de ogen en de oren in de wijk zijn. ,,Sommige zaken zijn vaak geen onwil, maar meer een kwestie van machteloosheid of desinteresse. Zo kun je met iemand in gesprek gaan over zijn sterk verwaarloosde tuin. Daarbij kun je misschien wel burenhulp gebruiken.’’ Andere zaken waar Van Tilburg met bewoners over kan spreken zijn bijvoorbeeld slechtverlichte steegjes.

Ook kan de concierge zijn voelsprieten uitsteken bij lawaaioverlast of burenruzies. ,,In eerste instantie probeer je het natuurlijk zelf op te lossen en escalatie te voorkomen. Een andere keer moet je de signalen oppakken en professionele hulp op de achtergrond inschakelen.’’

Van Tilburg ligt niet wakker van de uitwassen die vorig jaar in Veldhuizen plaats hadden. Hij houdt wel van een uitdaging en zegt: ,,Ik ben wel wat gewend. En het ligt er ook aan hoe je de mensen tegemoet treedt.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie