,,Dillenburgschool is op de goede weg''

20 mei 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - De activiteiten op De Dillenburg volgen elkaar in hoog tempo op. De vloeren zijn vernieuwd, de verlichting en de ventilatie zijn verbeterd en er zijn digitale schoolborden aangeschaft. Ook zijn er bewegingssensoren geplaatst om het vandalisme tegen te gaan. Alle vacatures die in de zomer 2008 nog openstonden, zijn ingevuld door ervaren leerkrachten. De acties zijn een gevolg van de beoordeling ‘zeer zwakke school’ die De Dillenburg heeft gekregen van de onderwijsinspectie in juli 2008.

Uiteraard is de slechte beoordeling hard aangekomen bij de directie, leraren en ouders van De Dillenburg, maar tegelijkertijd ziet de directeur en het schoolbestuur CNS deze beoordeling als een kans om de school een kwaliteitsimpuls te geven. Samen met onderwijsbegeleidingsdienst Giralis Groep uit Ede/Den Bosch is een ambitieus verbeterplan opgesteld dat ervoor moet zorgen dat De Dillenburg in 2010 weer een voldoende of zelfs beter scoort.

Zo worden er ook twee nieuwe leesmethodes ingevoerd en wordt er gewerkt aan de invoering van een nieuwe methode sociaal-emotionele ontwikkeling. Volgend schooljaar wordt een begin gemaakt met een nieuwe rekenmethode.

Cito-toets

Volgens een communicatiemedewerker van het CNS-bureau kwam de slechte beoordeling in de eerste plaats doordat zowel de eindresultaten als de tussenresultaten onder het verwachte niveau lagen. In de tweede plaats heeft de inspectie op cruciale onderdelen van het primaire proces, zoals leerstofaanbod en zorg en begeleiding, tekortkomingen vastgesteld.

Intussen zijn er al duidelijke verbeteringen te constateren. De gemiddelde score op de CITO-eindtoets in 2009 lag boven het landelijke gemiddelde van met De Dillenburg vergelijkbare scholen. Ook heeft de nieuwe leesmethode zijn vruchten al afgeworpen waardoor de leerlingen beter scoren op leestoetsen. ,,Maar uiteindelijk gaat het erom dat het onderwijs op De Dillenburg uit haar leerlingen haalt wat erin zit. Dan volgen mooie CITO-scores vanzelf'', aldus de medewerker.

De belangrijkste oorzaak van de zwakke beoordeling is volgens de school gelegen in de enorme wisseling van personeel en directie, en in een aantal leerkrachtplaatsen die niet ingevuld waren. ,,De leerkrachten die er waren hebben hun uiterste best gedaan om het onderwijs aan de kinderen op peil te houden. Toch zijn de resultaten in de laatste jaren wisselend geweest en onder het niveau dat je mag verwachten van een school als De Dillenburg.''

Piramidetutor

In het huidige schooljaar heeft het lerarenkorps van De Dillenburg een gedaanteverwisseling ondergaan. Er is een nieuwe zeer ervaren interne begeleider en een ervaren remedial teacher aangesteld. Een ICT’er ondersteunt de leraren in het werken met computers en er zijn twee nieuwe groepsleerkrachten in de middenbouw aangenomen. Verder beschikt de Dillenburg over een piramidetutor in de kleutergroepen en wordt ondersteuning geboden door een gedragsspecialist van Giralis Groep.

De inspectie heeft De Dillenburg een onvoldoende gegeven, maar dat neemt volgens de school niet weg dat de inspectie ook waardering heeft voor het onderwijs dat op De Dillenburg wordt gegeven. ,,De leraren hebben goed inzicht in de eindopbrengsten van het onderwijs en rapporteren daar goed over. De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten. Dat geeft de pedagogische kwaliteit van de leraren aan. Op De Dillenburg heerst een taakgerichte werksfeer en de leraren leggen duidelijk uit. Bovendien worden de leerlingen systematisch gevolgd door de leerkrachten. Met alle punten waarop de Dillenburg al goed scoorde en met alle vernieuwingen die nu in gang zijn gezet, is de Dillenburg goed op weg naar een ruime voldoende.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie