Jaap van Lagen een bocht verwijderd van eerste WK punten

7 september 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - ,,Ein riese leistung. Ein große sensation.'' De Duitse commentator op het circuit van Oschersleben haalde zondag alle superlatieven uit de kast om de prestatie van Jaap van Lagen te benadrukken. De Edenaar leek temidden van de BMW's, Chevrolets en SEAT's met zijn LADA een uiterst verrassende vijfde plaats te halen in de wedstrijd van de WTCC. Leek, want een doldrieste actie van Nicola Larini maakte een einde aan het ijzersterke optreden. Van Lagen werd in de laatste bocht voor de finish van de baan gedrukt, ging kort door het grind en eindigde uiteindelijk als tiende. En bleef dus met lege handen achter.

door Wim van Kessel

Het was een apotheose van een weekeinde in het voormalige Oost Duitsland, wat de geboren Wekerommer zich nog lang zal heugen. De 32-jarige coureur had zaterdag vriend en vijand al verbaasd. In het spectaculaire pokerspel, dat kwalificatietraining heet, kwam Van Lagen uiteindelijk als vierde bovendrijven. In de eerste sessie zorgde de boerenzoon al voor een surprise door als achtste te eindigen. ,,In het begin was het nog redelijk droog. Ik kon al snel een goede tijd noteren. Toen het ging regenen kwamen de concurrenten niet meer onder mijn tijd.''

In de tweede tijdtraining moesten de tien snelste rijders onderling uitmaken hoe de invulling van de startplaatsen er uit zou zien. ,,In overleg met Chiel Bos, de hoofd engineer, besloten we op slicks te starten. De baan was nog nat, maar inmiddels was het droog geworden. Het waaide ook stevig.'' Onder moeilijke omstandigheden toonde Jaap van Lagen zijn talenten. Hij etaleerde zijn wagenbeheersing in optima forma. De keuze voor de droog weerbanden bleek een schot in de roos. Terwijl alle BMW-piloten op regenbanden door de Motorsport Arena raasden, bleek Van Lagen in de slotfase het voordeel van de slicks uit te buiten. ,,De baan droogde snel op. Ik had ook een beetje geluk dat ik als één van de laatste rijders in de baan over de finish kwam.''

De vreugde in het Russische kamp was groot. De prestatie van Jaap van Lagen zorgde er zelfs voor dat de stoïcijnse blikken van de 30 Lada-medewerkers verdwenen. De onder alle omstandigheden ingetogen Russische medewerkers toverden stuk voor stuk een voorzichtige glimlach op het gelaat. ,,Ik was al super tevreden met een plaats bij de eerste tien. Dat ik nu als vierde mag starten is een mooie opsteker voor het team'', zei Van Lagen zaterdag.

Budgetniveau

Wie een rondje door de paddock liep, kon aan de presentatie van de teams zien dat die vierde plaats een wonder was. Want hoewel LADA met de Priora een stap voorwaarts heeft gemaakt, ligt het op budgetniveau nog lichtjaren achter op bijvoorbeeld een BWW of Chevrolet. Waar daar enorme ontvangstruimten waren met alles er op en er aan, daar deed LADA het met twee partytenten, waaronder je amper zou kunnen barbecuen met je buren. En waar bij de andere teams er diverse gastheren- en dames waren, daar voorzag Jaap zijn gasten met een camping nespresso apparaat van koffie.

Onder het bakkie koffie keek hij al naar de dag van morgen. ,,Ik rij dit weekend voor het eerst in de LADA Priora. De wagen is sterk verbeterd ten opzichte van het vorige model. Maar er blijft nog voldoende over om aan te werken. We zoeken bijvoorbeeld nog wel naar de juiste balans. Een achtste plaats zondag zou mooi zijn. In dat geval hebben we het eerste, fel begeerde, punt binnen. Bovendien start je dan in de tweede race als eerste. Cruciaal zal de start zijn.''

De Edenaar kwam goed uit de startblokken. Hij bleef in het gedrang van de eerste bocht redelijk ongeschonden. De LADA kreeg wel een behoorlijke tik, maar veel hinder leek Van Lagen daar niet van te hebben. ,,Ik kreeg een tik waardoor de achterbumper sneuvelde.'' Later in de race zou dat toch gevolgen hebben. ,,Het verlies van de bumper zorgde voor onderstuur. Ook stond het wiel iets scheef. Daardoor sleten de banden weer sneller dan gewenst.''

Van Lagen leek lange tijd op een fenomenale vijfde plaats af te stevenen. In de laatste bocht van de laatste ronde ging het echter mis. Een doldrieste actie van Nicola Larini maakte een einde aan de hoop op één punt of zelfs meer. Van Lagen werd van de baan gedrukt, ging door het grind en finishte als elfde.

Gesprek

Na afloop had Van Lagen nog 'even een gesprek onder vier ogen' met zijn opponent. ,,Hij vroeg mij notabene nog zelfs waarom ik hem geblokt had. Dat was natuurlijk waanzin. Er zijn wel wat woorden gevallen, maar daar mee krijg ik mijn punten niet terug. Ik heb mijn best gedaan. Vooral voor het team vind ik het heel vervelend dat er niet minimaal een punt is gepakt'', oordeelde een teleurgestelde Van Lagen.

De actie van Larini werd later onderzocht door de wedstrijdleiding. Maandag werd hem een tijdstraf van 30 seconden opgelegd, waardoor Van Lagen een plek opschoof. Ook is er een straf voor de volgende kwalificatiewedstrijd. Daarin zal de Italiaan tien plaatsen plekken naar achteren worden gezet. ,,Heel terecht, maar nog te mild'', vond Van Lagen. ,,Het enige positieve voor mij is nu dat ik ben doorgeschoven naar plek tien. Want de president van LADA heeft toegezegd bij een plaats in de top tien de eerst volgende wedstrijd, in dit geval Imola, te bezoeken. Dat is in alle opzichten positief voor het team.''

De tijd naar de tweede race was tekort om problemen met de versnellingsbak te verhelpen. Ook bleek achteraf dat de schokbrekers muurvast zaten. Verder zat het stukje extra spirit er niet meer in, bekende de eerlijke Van Lagen. Hij kon geen rol spelen, en eindigde in de achterhoede.

Alles bij elkaar kon de Edese coureur toch met een goed gevoel terugkijken op het weekeindje Oschersleben. ,,Ik merk aan alle reacties dat we met LADA duidelijk een stap voorwaarts hebben gezet.'' Ook Van Lagen heeft reclame voor zichzelf gemaakt. Misschien dat er nu andere teams belangstelling voor hem krijgen. ,,De andere fabrieksteams hebben grotendeels de rijders al vastgelegd. Ik ben met LADA een traject ingegaan van drie jaar. We zijn nu een half jaar onderweg. En ik wil dat gewoon afmaken.''

De kans bestaat wel dat naast de WTCC, Van Lagen komend jaar ook weer de Porsche Cup gaat rijden. ,,Dit jaar lukte het niet het sponsorbudget rond te krijgen. Maar het ziet er naar uit dat het voor volgend jaar wel gaat lukken. Op een raceweekeinde na, is dat goed te combineren met de WTCC.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie