WK Special EdeStad.nl: Oranjegekte uitgestald in schappen van Ede en Veenendaal

9 juni 2010 om 00:00 Nieuws

EDE - De oranjekoorts is toegeslagen. In de winkelstraten van Ede en Veenendaal glimlachen de oranje schappen je al van verre tegemoet. Het wereldkampioenschap voetbal 2010 is nog niet begonnen, maar de voorbereidingen in de vorm van versieringen zijn in volle gang. De echte voetballiefhebber kan naar hartelust inkopen doen en de winkelier die daar handig op inspeelt, beleeft gouden weken.

Tekst en foto’s: Sanne van Grafhorst

Als er één ding is dat zeker is, is het dat de nieuwste rage op WK-gadgetgebied uit Afrika komt. De lange hoorn, de vuvuzela, is niet meer weg te denken uit de winkelcentra. Niet alleen TNT deelt ze uit, in veel meer winkels in Veenendaal en Ede liggen de hoorns uitgestald in de schappen. Tot groot genoegen én ongenoegen van het winkelende publiek.

Enorm geluid

Vuvuzela’s zijn te verkrijgen in hout of plastic, en zijn ongeveer zestig centimeter lang. Het blaasinstrument produceert een enorm geluid, wat niet bij iedereen in goede aarde valt. Ondanks veel protesten zijn de hoorns niet verboden tijdens het WK. Vincent van 15 uit Veenendaal is juist blij met de vuvuzela: ,,Natuurlijk hebben we toeters en vuvuzela’s in huis. Thuis is de kamer versierd met vlaggetjes en oranje tijgers. Hoe meer oranje, hoe beter. Het WK is één keer in de vier jaar, dat moet je wel beleven met deze spullen.”

De Veenendaler Corné Bouman (21) vindt de vuvuzela’s juist vervelend. ,,De hoorns zijn vijf minuten leuk, maar daarna wordt je het zat. Vooral als kinderen er de hele tijd op blazen.” Zelf houdt hij wel van een beetje sfeer bij het voetbal kijken. ,,Als ik bij vrienden of in de kroeg zit, gaan we uitbundig verkleed. Het heeft echt wat als iedereen in het oranje gestoken is.”

Ook vrouwen vieren feest

Hoewel voetbal voornamelijk een mannensport is, worden dit jaar juist de vrouwen bij het WK betrokken. Bavaria verkoopt bierpakketten met daarin de DutchyDress. De verpakking liegt er niet om; dit is dé perfecte jurk die alle vrouwen aan kunnen. ‘Four ways to wear. One size, fits all.’ Bij Gall en Gall in Ede staan de actiepakketten van Bavaria in de etalage uitgestald. Arnold Boers, parttime medewerker in de slijterij, heeft er alle vertrouwen in dat de actie goed gaat lopen. ,,Dit WK is er eindelijk ook eens aan de dames gedacht. Het bier wordt waarschijnlijk door mannen gekocht, maar de jurk is ideaal voor de vrouwen.”

En voor de dames die ook in erg zomerse tijden willen showen dat ze het Nederlandse voetbalteam aanmoedigen, is er zoiets als de ‘WK bikini’. Speciaal uitgekozen door Nederlands favoriete voetbalvrouw, Yolanthe Cabau van Kasbergen. De Livera in Ede heeft de bikini net in het assortiment, maar de eigenaresse vertelt dat de bikini’s in de vestiging van de winkel in Houten als warme broodjes over de toonbank vliegen. ,,Dat heeft vooral met het fluitje te maken dat bij de bikini zit. Dat blijkt erg in trek bij de dames”, zegt mevrouw Visser. Het fluitje moet echter wel op het droge blijven. Het kaartje erbij geeft aan: ‘Niet geschikt om mee te zwemmen’.

Voetbalboxers

Kleding blijkt een belangrijk attribuut te zijn voor oranjefans. Bij Socks and Shorts in Veenendaal worden dit jaar voor het eerst voetbalboxers verkocht met daarop de vlaggen van verschillende landen. ,,Meestal komen hier vaders een boxershort kopen, maar als ik vertel dat er voor zoonlief ook een exemplaar is, gaat er vaak nog wel een pakketje mee”, vertelt verkoopmedewerkster Yvonne. Verschillende maten in de winkel zijn al niet meer te verkrijgen door de snelle verkoop.

Maar voor wie toch liever zijn eigen kleding wil ontwerpen, biedt Arti Foto’s in Veenendaal uitkomst. Bij de winkel kan een oranje T-shirt besteld worden, met een unieke foto en eigen spreuk erop. Ook kan er een banner gekocht worden met de leus ‘Ik scoor altijd’. De voormalig eigenaar en nu parttime medewerker Evert Davelaar wil dat de winkel niet achterloopt op oranjegebied. ,,Ik heb de indruk dat het WK nu veel meer aandacht krijgt dan voorgaande jaren. Maar het is allemaal hetzelfde wat je ziet; petten, zonnebrillen. Wij wilden iets anders doen.”

Fanatiek sparen

Ook supermarkten passen hun acties aan op het WK. Bij EMTÉ worden supporterspoppetjes uitgedeeld; het zogenaamde Oranjelegioen. C1000 viert het WK met Gogo’s en Super de Boer mikt het op het allerjongste publiek met de oranje Bungels. ,,Klanten krijgen de Bungels op dit moment alleen bij speciale producten en niet als ze voor een bepaald bedrag aan boodschappen kopen. Wat je dan ziet, is dat mensen die fanatiek aan het sparen zijn in opdracht van hun kinderen specifiek de bungelartikelen gaan kopen”, zegt Mariska, caissière bij de Super de Boer in Ede. Onder de knuffels zit één gouden Bungel, waarmee de gelukkige vinder kans maakt op een barbecuepakket of een tv.

Bij de Albert Heijn in Ede blijft het tot nog toe stil. Bij de medewerkers is naar eigen zeggen nog niets bekend over een WK-actie. En als ze het al wel weten, dan blijft het strikt geheim. AH staat bekend om pakkende acties, maar kan de supermarkt het succes van de oranje Wuppies nog evenaren of zelfs verbeteren? Dat zal de komende weken blijken.

Tactisch

Er valt niet te ontkomen aan de oranjegekte in Ede en Veenendaal. Ook degene die niets om voetbal geeft, wordt er toch mee geconfronteerd. De winkeliers grijpen al weken voor de aftrap van het WK hun kansen, wanneer de euforische stemming er nog helemaal in zit. Tactisch, want niemand zit te wachten op een lading oranje gekleurde feestattributen wanneer Nederland er snel uitligt. Maar dat gaat sowieso niet gebeuren, voorspelt Henry van Wijk (17) uit Veenendaal, die speciaal voor de gelegenheid een hoedje met oranje vlechten heeft gekocht. ,,Nederland gaat winnen.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie