Tien Edese fietsknelpunten in beeld

28 september 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - 'Doorstaat Ede de eiertest?' Dat was de vraag voordat lokale politici vrijdagmiddag op de fiets stapten om hun stad op tweewielers te beleven. Na het tochtje bleken er geen eitjes gesneuveld die achterop rekjes waren bevestigd. Het zijn blijkbaar geëffende paden in Ede. Toch legden de deelnemers hun vinger op tien 'zere plekken'.

door Freek Wolff

Een handjevol raadsleden (CU, SGP, Gemeentebelangen en GroenLinks) werd op sleeptouw genomen door leden van de Fietsersbond en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG). ,,Het aantal ongevallen met fietsers stijgt. Het aantal met dodelijke afloop neemt af, maar het aantal met ernstige verwondingen neemt toe'', liet Conny Bieze vooraf in haar toespraak weten. Ze is gedeputeerde en voorzitter van de ROVG.

Volgens Bieze stijgt het aantal gewonden bij ouderen, vanwege de vergrijzing en omdat zij meer op een elektrische fiets (e-bike) rijden. ,,Het is een mooie mogelijkheid je goed te verplaatsen, maar kan extra gevaar opleveren.'' Ook Elly Hoogteijling van de Fietsersbond wees op het gevaar van de (onverwacht) hoge snelheden die deze fietsen kunnen bereiken.

Bieze zei dat Gelderland maar liefst 65 miljoen euro heeft geïnvesteerd in fietspaden en dat dit vruchten heeft afgeworpen. De provincie werd in 2013 uitgeroepen tot fietsprovincie van het land.

Wethouder Breunis van de Weerd gaf de gedeputeerde toch mee dat Ede blij zou zijn als het provinciale bestuur de fietspaden buiten de bebouwde kom (vooral in bossen) breder zou maken. ,,Het is vaak lastig passeren. We hebben hier al vaker op aangedrongen...''

Na het startschot, stapte de groep op de pedalen. Aangezien het spitsuur was, ging dit niet steeds voortvarend. Bovendien werd er pas op de plaats gemaakt bij tien knelpunten, geselecteerd uit de respons van een enquête onder de bevolking.

Als eerste stond men stil bij de uitrit van de parkeergarage op de chaotische kruising Detmarlaan, Arnhemseweg, Achterdoelen. Fietsers en voetgangers steken hier van alle kanten over, terwijl er autoverkeer is in de bocht en er auto's in en uit de garage komen, naast nog bestemmingsverkeer van het winkelcentrum. De conclusie leek dat er weinig aan te veranderen is.

Enkele tientallen meters verderop bij de spoorwegovergang van de Nieuwe Stationsstraat verbaasden deelnemers zich erover dat er niet gefietst mag worden op het Museumplein. Het brede, rode pad vanaf de Molenstraat langs de spoorlijn houdt hier ineens op. Ter plekke kon iedereen zien dat hordes fietsers toch gewoon doorrijden langs het oude station naar De Halte en niet 'netjes' omrijden via de Telefoonweg. Bovendien zijn er klachten over die route, omdat het verhoogde fietspad hier te smal zou zijn, de opstaande randen niet fijn en de berm niet 'vergevingsgezind'.

Het Toermalijnpad dat de Telefoonweg langs het spoor verbindt met de Schaapsweg, was een langgekoesterde wens. De oversteek bij de spoorwegovergang wordt echter nog niet als ideaal ervaren, vanwege veel verkeer van diverse kanten, gevaarlijke middenbermbegeleiders, borden en paaltjes.

Veel inwoners vinden de rotonde in de Klaphekweg-Hakselseweg te klein, te smal en onoverzichtelijk. Een stukje verder komt de spoorzone in beeld waar grote plannen voor zijn. Leden van de Fietsersbond zijn hier niet blij mee en vinden het jammer dat er een tunnel alleen voor auto's is gepland in de Hakselseweg. Eén grote nieuwe fietstunnel die naar het oosten gepland staat, vinden ze te weinig.

Ook de relatief kleine rotonde Jan Tooroplaan-Bovenbuurtweg is niet ideaal, mede door het intensieve verkeer tijdens de spits, ook vanwege de vele scholieren die van en naar de scholen aan de zuidzijde fietsen.

'Ervaar Ede op de fiets' eindigde in De Reehorst. Hier stond geen fietsgeklutst ei op het menu, maar een hapje en een drankje.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie