Tientallen klachten na nieuwe dienstregeling Syntus

Nieuws

EDE - De in december ingevoerde bussendienstregeling van Syntus is een heuse race tegen de klok. Verschillende buschauffeurs verklaren tegenover Ede Stad dat de tijden waarop zij een halte moeten bereiken, haast niet te halen zijn. Reizigers lopen door de structurele vertragingen het risico de normale aansluiting te missen.

door Vincent Lengkeek

Het vervoersbedrijf is op de hoogte van de problemen en onderschrijft deze. ,,Syntus erkent het feit dat de bussen in Ede sinds de start van de nieuwe dienstregeling te krap rijden. Dit vinden wij vervelend voor onze reizigers en chauffeurs", aldus Syntus-woordvoerster Petra Wessels.

De nieuwe dienstregeling valt sowieso bepaald niet in goede aarde bij zeker tientallen reizigers uit de omgeving Ede. Wessels meldt op aanvraag van Ede Stad dat er dertig officiële klachten zijn binnengekomen sinds het nieuwe dienstrooster dat 15 december inging. De klachten richten zich vooral op de totaal omgegooide stadslijnen. Zo rijden bus 1 en 2 een compleet rondje door Ede, waardoor er over het algemeen meer kilometers worden afgerekend bij het uitchecken. Daarnaast klagen passagiers over langere reistijd door het missen van hun gebruikelijke aansluiting en grotere loopafstand naar de bushalte.

Eén van die gedupeerde passagiers is Diederick Floor: ,,Eerst kon ik vlakbij huis opstappen, nu moet ik verder lopen naar een andere halte."

De Edenaar, die nota bene civiele techniek in Enschede studeert en daar naar eigen zeggen leert om het openbaar vervoer efficiënter in te richten, moet vervolgens bij aankomst op station Ede-Wageningen een kwartier op zijn treinaansluiting wachten. ,,Eerst kon ik twee lijnen pakken, nu nog maar één."

Maar daar gaat volgens Syntus verandering in komen. De vervoersmaatschappij belooft vanaf 2 maart verbetering door de inzet van een extra bus. ,,Wij verwachten dat de problemen hiermee grotendeels zijn verholpen. Bij het maken van de volgende dienstregeling plannen we reëlere tijden."

Pauze

Ook buschauffeurs hebben geen baat bij een vertraging. Het tijdsverschil tussen aankomen op de eindbestemming en hoe laat men er al had moeten zijn, gaat van de eigen pauze af. ,,En dan houd je soms niet veel meer van je twintig minuten durende pauze over", vertelt een duidelijk getergde buschauffeur van Syntus.

,,Ik kan 's avonds als het rustig is mijn bustijden al amper halen, laat staan wanneer ik in de spitsuren rijd. Maar ik heb al een onzeker inkomen door een oproepcontract, dan ga je niet klagen over pauze."

Op de vraag hoeveel buschauffeurs zich over de verkorte rust bij hun eigen werkgever hebben uitgesproken, wil Wessels niet kwijt.

advertentie