Boven: Ilias, Thijs Goverde en Charissa; op de voorgrond Pip en Keyon.
Boven: Ilias, Thijs Goverde en Charissa; op de voorgrond Pip en Keyon. De Caleidoscoop

Schoolschrijver Thijs Goverde helpt taal leuker maken op De Caleidoscoop

12 maart 2021 om 11:50 Onderwijs

EDE Hoe kun je taal leuk maken? Wat helpt je beter leren lezen? Al vijf weken zijn de leerlingen van CNS-basisschool De Caleidoscoop onderweg om daar een antwoord op te geven. Kinderboekenschrijver Thijs Goverde weet het al: ,,Door zelf te schrijven wil je meer lezen en als je leest leer je beter.” Afgelopen dinsdag konden de leerlingen hun Schoolschrijver voor het eerst in het echt ontmoeten. De Schoolschrijver helpt de leerlingen in een speciaal opgezet programma van een half jaar. Een project dat mogelijk wordt gemaakt door Cultura. 

De Schoolschrijver werd feestelijk begroet op de school. Hij mocht een lint doorknippen en kreeg een caleidoscoop cadeau. Door de sjerp werd het voor iedereen duidelijk wie de leerlingen helpt om hun fantasie om te zetten in een mooi verhaal. 

Thijs Goverde legt uit dat door woordkeuzes een verhaal grappig of juist spannend wordt. ,,Neem de woorden knijpen of billen. Twee heel normale woorden, maar de kinderen zullen het gelijk toepassen. Verhalen geven kinderen de mogelijkheid om ze in iets of iemand te verplaatsen. Het is creatief en helpt je bij schoolvakken.”

BELANGRIJK THEMA Lesanka van Beek, schooldirecteur van De Caleidoscoop: ,,De Schoolschrijver is een leuke manier van taalontwikkeling. Als je ergens enthousiast over bent of op een leuke manier uitgedaagd wordt, leer je gewoon beter. Zodra de boeken van Thijs in de klas werden gebracht begonnen kinderen te juichen. Een mooi stukje boekpromotie. In een schooljaar met veel thuisonderwijs was dit voor ons dan ook een belangrijk thema.”

EMPATHIE Ook Goverde, Schoolschrijver en kinderboekenschrijver, vindt het leuk om hiermee bezig te zijn: ,,Kinderen kunnen hun verbeelding de vrije loop laten. Naast dat het ze helpt bij hun ontwikkeling op het gebied van taal en lezen is het ook een goede oefening in empathie. Grote-mensen-verhalen zijn vaak zonder fantasie en daardoor snel saai, maar bij kinderen mag alles en heb je veel meer vrijheid.”

ERVARINGEN Een gesprek met de kinderen geeft aan hoe leuk ze het project vinden. Zo geeft een leerling aan dat hij het jammer vond een les te hebben gemist vanwege COVID19. Pip uit groep 5 zegt: ,,Ik vind het leuk dat ik mijn fantasie mag gebruiken.” En Keyon uit groep 6: ,,Je kunt je mening geven en je kunt leren over andere meningen.” Charissa uit groep 7 zegt: ,,Een verhaal kan spannend zijn, maar je kunt er ook om lachen.” En Ilias uit groep 8: ,,Fijn dat je mag schrijven wat je maar wilt.”

Na het project zal het leukste verhaal gekozen worden. ,,Daarvan zullen wij een gedeelte publiceren. Zo kan iedereen even ontsnappen uit de dagelijkse zorgen”, besluit Van Beek.

Meer informatie is te lezen op www.deschoolschrijver.nl 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie