Zonsopgang op een heideveldje in het Edese Bos.
Zonsopgang op een heideveldje in het Edese Bos. Nando Eskes
Column

Wacht op me tot de morgen

Opinie

EDE Famke Louise van #ikdoenietmeermee maakte zich nuttig afgelopen week. Met uitgekiend gevoel voor momentum zorgde zij er in haar eentje voor dat we een gevoelige draai maakten van dromerige in-between nadagen naar een nieuwe coronawinter.

Nando Eskes

Het volgens zichzelf weldenkende deel van Nederland kon deze kans niet voorbij laten gaan. Famke werd een zondebok waarop allen in onschuld hun handen konden leggen om daarna de woestijn van niet serieus te nemen mensen ingestuurd te worden. Angela van De Gelderlander viel over de ‘opgespoten’ lippen van Famke die meer inhoud zouden hebben dan haar ‘bovenkamer’. Marcel van NRC Handelsblad vond het jammer dat je ‘domme’ mensen helaas ‘nog’ niets kunt verbieden.

GEVOEL Het was goedkoop scoren op de uiting van een vrouw die duidelijk geen zicht had op de grotere verbanden van deze crisis. Het lijkt me beter de dieperliggende gevoelens op te sporen en gemeenschappelijke grond te vinden.

Het is zo dat de Edesche Concertzaal ook niet meer mee doet. Vorige week stond er een concertagenda in de Ede Stad zonder de Edesche Concertzaal.

Mijn gevoel doet ook niet meer mee. Het is niet normaal om zelfs in je eigen huis te merken dat je afstand gaat houden. Verlorenheid en eenzaamheid rukken op.

VERSTAND Mijn verstand blijft wel meedoen. Want het is erg om mensen kwijt te raken aan dat virus. Pats, daar heb je zo’n zinnetje van angst. Opletten mensen, want anders…

Laten we een gezamenlijke grond van hoop vinden en de angst verjagen. ‘Stay with me till the morning’, zingt Vicky Brown. Maar als jij je ogen sluit, heeft het eigenlijk geen zin meer, vertelt het lied verder. Als we niet samen optrekken, als in een liefdesspel, dan zijn we verloren.

Dat geldt ook voor #ikdoenietmeermee en Famke Louise. Het lijkt me een gevoelskwestie wat zij bedoelde te zeggen, in alle onhandigheid. En gevoel te kunnen benoemen, is zeker zo belangrijk als verstandig denken. Als we het samen blijven doen, kan des te sneller ook de Edesche Concertzaal weer open. Dan gaan we luisteren naar de onderliggende muziek van dat bekende lied van Vicky Brown - muziek van Wolfgang Amadeus Mozart, het Adagio van zijn Klarinetconcert in A (KV 622). Wat zou dat een mooie beloning zijn.

MORGEN Maar zolang het niet kan, is het wakend wachten op de morgen. Vat moed, bedroefde harten, vergeet uw angst en smarten, zingt een oud kerklied. Ga, stillen in den lande, de intocht is ophanden. Er is weer nieuwe hoop. Altijd. Morgen zal het beter zijn.

Nando Eskes (nando@eskesmedia.nl) heeft een internetbedrijf en is oprichter van de Edesche Concertzaal. Deze column verschijnt tweewekelijks. Reageren kan rechtstreeks naar de auteur of via ede.stad@bdu.nl.

Nando Eskes.
advertentie