Afbeelding
Remblokken

Remblokken: onderhoud, vervangen en problemen herkennen

23 juli 2021 om 08:15 Partnercontent

Weinig onderdelen in je auto zijn zo belangrijk als de onderdelen die ervoor zorgen dat je kunt remmen. Op tijd afremmen en tot stilstand komen kan immers levens redden als het aankomt op autorijden. De remblokken zijn hierin een essentieel onderdeel. Toch zijn er nog altijd mensen die niet precies weten wat de remblokken zijn, waar in de auto je ze vindt en hoe je problemen met de remblokken herkent. Benieuwd wat je allemaal moet weten over remblokken? Ontdek alles over dit belangrijke onderdeel.

Wat zijn remblokken?

Remblokken zijn vrij letterlijk blokvormige onderdelen die een grote rol spelen in het afremmen van de auto. Ze worden gemaakt van semi-metalen en bestaan dus vaak uit metaalspaanders van koper, staal, grafiet en messing, gebonden met hars. De remblokken drukken op de remschijven en helpen daardoor de auto tot stilstand komen. Ze krijgen dus veel te verduren en moeten daarom regelmatig gecontroleerd worden.

De remblokken in het remsysteem

Alle onderdelen die zorgen dat je kunt remmen noemen we bij elkaar het remsysteem. Dit systeem moet in elk onderdeel optimaal functioneren om veilig de weg op te kunnen. Je wil dus graag als bestuurder problemen aan het remsysteem leren herkennen. Dat doe je door allereerst te weten welke onderdelen er deel van uitmaken:

  • het rempedaal         
  • de remklauw
  • de remcilinder
  • de remblokken
  • de remschijven

Al deze onderdelen werken samen om de auto te laten afremmen. Het begint zodra je op het rempedaal drukt. Met je voet druk je gecontroleerd op het rempedaal. Door die druk wordt de remklauw in werking gezet, welke weer zorgt dat de remblokken tegen de remschijven aandrukken. Hierdoor komt de auto langzaam tot stilstand, afhankelijk van hoe hard je op de rem trapt.

Een hydraulisch systeem

Het remsysteem in de auto is een hydraulisch systeem. Bij het afremmen van een auto wordt bewegingsenergie omgezet naar wrijving en vervolgens naar warmte. Die warmte ontwikkelt zich vanuit de remmen die een temperatuur van meer dan 600 graden kunnen bereiken. Om al die druk en warmte op te vangen is het remsysteem gevuld moet vloeistof. Het remsysteem maakt daarmee gebruik van de wet van Pascal:

Een druk die je uitoefent op een vloeistof welke zich in een geheel gevuld en gesloten systeem bevindt, zal zich in alle richtingen bewegen.

Bij het afremmen wordt kracht dus middels een hydraulische rembekrachtiging tot wel 4 keer versterkt en via hydraulische leidingen doorgegeven aan de remmen. Dit is waarom remvloeistof op tijd bijvullen zo ontzettend belangrijk is.

Onderhouden van de remblokken

Wanneer je weet hoe belangrijk de remblokken zijn, dan is ook direct duidelijk hoe belangrijk het is dat je deze regelmatig controleert en waar nodig onderhoudt. Dat kun je zelf doen, maar veel mensen kiezen ervoor om de auto naar de garage te brengen. Tijdens een APK wordt in ieder geval altijd de complete auto gecontroleerd maar met name het remsysteem. Daar kan immers snel slijtage vormen omdat de remblokken en remschijven veel te verduren krijgen. Bovendien zijn defecte remmen erg gevaarlijk. Je kunt er dus vanuit gaan dat een professional altijd de tijd neemt om uitgebreid je remsysteem te controleren.

Problemen aan het remsysteem herkennen

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je auto tussen keuringen door onderhoud aan de remmen nodig heeft. Dan is het belangrijk dat je leert herkennen wanneer er iets mis is met je auto. In veel gevallen niet snel door wanneer zo’n remblok aan zijn einde is. Ze slijten hard maar ook geleidelijk. Het is natuurlijk met name te merken aan de remweg en hoe veel remkracht je nog hebt. Echter, als deze afneemt zal het niet in een keer veel minder zijn. Daardoor merk je een probleem met slijtage aan de remblokken en ook remschijven niet zo snel.

Als je echter wel acuut merkt dat er iets niet goed is met de remmen, dan is het zaak om zo snel mogelijk op actie over te gaan. Een slecht functionerend remsysteem dat merkbaar is, betekent waarschijnlijk dat de remmen binnenkort compleet ophouden of in ieder geval groot mankement gaan vertonen. Rijd in dat geval direct naar een garage.

Zelf remblokken vervangen

Het is mogelijk om zelf remblokken te vervangen. Wanneer je geen ervaring hebt met sleutelen aan auto’s dan wordt het echter afgeraden. Het is namelijk heel gevaarlijk om de weg op te gaan met een niet goed functionerend remsysteem. Je moet daarom goed weten waar je mee bezig bent.

Besluit je zelf de remblokken te vervangen? Zorg dan eerst dat je de juiste nieuwe remblokken aanschaft op basis van het type auto. Je kunt ze vaak ook bestellen op basis van je kenteken. Begin met het losdraaien van de wielbouten. Deze draai je eerst maar een kwartslag zodat ze los zitten maar niet helemaal los zijn. Je kunt daarna de auto opkrikken en dan is het niet meer mogelijk de wielbouten los te draaien.

Nu de auto van de grond is kun je de wielbouten helemaal los gaan halen. Als ze eenmaal helemaal uit het wiel zijn dan kun je het wiel ook verwijderen. Vervang de blokken altijd per wiel en haal dus ook maar een wiel per keer van de auto af. Nu de auto opgetild is moet je eerst de remklauw verwijderen om bij de remschijven en remblokken te komen. Verwijder voorzichtig de remblokken door ze uit de houder te schuiven. Let op hoe ze erin zaten! De nieuwe blokken moeten op dezelfde plek er terug in.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie