Edenaar Henk Deijns (links) en apotheker Jan Feenstra.
Edenaar Henk Deijns (links) en apotheker Jan Feenstra. @tedxmedia

24-uursservice apotheek steeds populairder: ‘Nooit meer in de rij voor medicijnen’

23 februari 2022 om 11:20 Zorg

EDE ,,Dit systeem is ideaal’’, zegt de Edenaar Henk Deijns (62) over de 24-uursservice van Apotheek Veldhuizen. ,,Ik kan mijn medicatie ophalen wanneer het mij uitkomt en hoef nooit meer in de rij te staan.’’

Henk haalt zijn telefoon uit z’n jaszak voor een demonstratie. Hij opent het smsje dat hij vanochtend van de apotheek heeft ontvangen en toetst de code in op het afhaalapparaat, dat wel iets weg heeft van een pinautomaat. Binnen een paar seconden heeft hij de medicatie, een herhaalrecept, in z’n handen. ,,Handig hè? Ik heb mijn buurman ook al getipt over dit systeem. Hij is vrachtwagenchauffeur en heeft onregelmatige werktijden.’’

Uitbreiding van de 24-uursservice stond hoog op het wensenlijstje van apotheker Jan Feenstra, toen hij plannen maakte voor de inrichting van de nieuwe apotheek aan de Bellestein. ,,Iedereen kan hier gebruik van maken. Dit systeem werkt perfect voor mensen die voor langere tijd meerdere soorten medicatie gebruiken, maar bijvoorbeeld ook voor vrouwen die de anticonceptiepil slikken’’, zegt hij. ,,Op onze oude locatie - tien meter verderop - hadden we zeventig afhaalkluisjes. Dat werkte op zich ook prima, maar we liepen op een gegeven moment tegen onze maximale capaciteit aan.’’ 

HERHAALSERVICE Het nieuwe systeem heeft een capaciteit van 150 bestellingen, die na een uitgekiend logistiek proces in de automaat worden gelegd. Er zijn ook veel mensen die naast de gratis 24-uursservice gebruik maken van de herhaalservice. ,,Hiermee ontzorgen wij patiënten die gedurende langere tijd dezelfde medicatie gebruiken”, legt Feenstra uit. ,,In samenspraak met de arts zorgen wij ervoor dat de medicatie klaar ligt vóórdat de gebruiker door zijn of haar voorraad heen is.”

MINDER WACHTEN Dankzij de medewerking van de huisartsen zijn de apothekers erin geslaagd om een groot deel van de processen planbaar te krijgen. ,,De gemiddelde wachttijd in de apotheek is daardoor teruggebracht tot drie minuten. Doordat de rijen aan de balie korter zijn, kunnen we mensen die meer tijd en aandacht nodig hebben nóg beter helpen. Een belangrijke verbetering voor ons is dat we beter kunnen plannen. Als bepaalde medicatie bijvoorbeeld tijdelijk niet leverbaar is, kunnen we tijdig naar een alternatief zoeken.’’   

Buschauffeur Henk Deijns ontdekte ,,een jaar of acht geleden’’ de voordelen van de 24-uursservice. ,,Tijdens een bezoek aan de apotheek zag ik een poster hangen, met uitleg over de toenmalige kluisjes. Toen ik aan de beurt was, heb ik aan de balie meteen om meer informatie gevraagd en me aangemeld voor de service. Sindsdien kom ik nauwelijks meer in de apotheek. Het afhalen is gigantisch makkelijk en als ik vragen heb, kan ik die altijd stellen en andersom houdt de apotheek een oogje in het zeil.’’

Als voorbeeld noemt de Edenaar de nieuwe medicatie die hij op advies van de dokter drie maanden moest uitproberen. ,,Een dag na het afhalen werd ik gebeld door een medewerkster van de apotheek. Of ik nog vragen had over het gebruik. Keurig!’’

,,In de apotheek zijn we laagdrempelig bereikbaar. De 24-uursservice is zeker geen manier om anoniem medicatie te verstrekken’’, benadrukt Feenstra. De apotheker constateert tevreden dat de service echt in een behoefte voorziet. ,,Uit data blijkt dat het systeem echt 24/7 wordt gebruikt, mooi om te zien!’’ 

AANMELDEN Net als Apotheek Veldhuizen beschikken ook de andere apotheken in Ede en Harskamp over een afhaalservice met kluisjes of automaat en bieden zij herhaalservice. Geïnteresseerden kunnen zich daarvoor aanmelden via de website of aan de balie.

Dit artikel wordt u aangeboden door Apotheek Veldhuizen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie