Diëtisten Marjolein Bense en Anita van Lutterveld van Ziekenhuis Gelderse Vallei.
Diëtisten Marjolein Bense en Anita van Lutterveld van Ziekenhuis Gelderse Vallei. Ernst-Jan Brouwer

Diëtisten Ziekenhuis Gelderse Vallei ontwikkelen online eiwitmeter

Zorg

EDE Op de website van Ziekenhuis Gelderse Vallei is sinds kort een gratis online eiwitmeter beschikbaar. Deze tool geeft informatie over hoeveel eiwitten iemand dagelijks nodig heeft. Eiwitten zijn belangrijke voedingstoffen, vooral bij herstel na ziekte of na een operatie. Het lichaam heeft dan meestal meer eiwitten nodig dan normaal om te zorgen dat spierweefsel behouden blijft of weer wordt opgebouwd. Ook voor oudere mensen is het belangrijk dat zij voldoende eiwitten eten. De voedingsstof zorgt namelijk voor behoud van spierkracht en conditie.

Geïnteresseerden kunnen de online eiwitmeter thuis invullen of tijdens een opname in het ziekenhuis. Dit kan via de website van het ziekenhuis. In het ziekenhuis zelf is de eiwitmeter beschikbaar via het televisiescherm bij het bed. ,,Door je leeftijd, lengte en gewicht en wat je op een dag eet en drinkt in te vullen, wordt berekend of je dagelijkse eiwitinname voldoende is,” legt diëtist Marjolein Bense uit. ,,Wijkt de eiwitafname af van het advies? Dan krijg je online meteen een aantal voedingsadviezen.”

INZICHT De diëtisten van het ziekenhuis ontwikkelden de eiwitmeter samen met de afdeling applicatiebeheer. ,,Wij zijn blij met de nieuwe tool. Patiënten hebben behoefte aan inzicht in hun eiwitinname. Met de meter kunnen ze zelf in de gaten houden of ze de voedingsadviezen die wij hun geven goed toepassen”, aldus diëtist Anita van Lutterveld. ,,Gezonde volwassenen kunnen overigens ook gebruikmaken van de eiwitmeter, bijvoorbeeld om na te gaan of hun eiwitinname overeenkomt met wat ze dagelijks nodig hebben.”

Eiwitten zitten in dierlijke en plantaardige producten. Denk aan vlees, vis, gevogelte, kaas, ei, melk- en melkproducten, soja, vegetarische vleesvervangers, peulvruchten, noten, zaden en volkoren granen. Gezonde mensen die zoveel mogelijk volgens de Schijf van Vijf eten, krijgen meestal voldoende eiwitten binnen. Voor vegetariërs en veganisten kan het lastiger zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

advertentie