Jeroen van Schie is sinds enkele jaren als buurtbemiddelaar actief in de gemeente Ede.
Jeroen van Schie is sinds enkele jaren als buurtbemiddelaar actief in de gemeente Ede. Ted Walker Fotografie

‘Probeer een conflict altijd eerst samen op te lossen’

10 september 2020 om 18:00 Maatschappelijk

EDE Of er nu sprake is van treiteren, afwijkend woongedrag, lawaai (huisdieren) of gedrag van kinderen; iedereen kan buurtbemiddeling inschakelen. ,,We kunnen tips aandragen, maar mensen moeten de problemen uiteindelijk zelf oplossen”, aldus Diny Terweij (79) en Jeroen van Schie (53).

Buurtbemiddeling in de gemeente Ede bestaat sinds 2006. Sinds dat jaar is Terweij (79) bij het initiatief betrokken. ,,Ik heb eerst een cursus gevolgd en ben in 2007 begonnen.” Dat ze vroeger jarenlang in het onderwijs werkzaam was, komt prima van pas. ,,Ik heb veel interesse in mensen en ik denk dat het merendeel deugt. In feite moeten ze samen een deal maken als er sprake is van een conflict. Dus eerst proberen er uit te komen door samen te praten.”

COSMETICA Van Schie (53) is in het dagelijks leven al ruim een kwart eeuw accountmanager in de cosmetica. Een totaal andere tak van sport dus. ,,Een prachtvak, maar als ik nog eens wat anders wil doen, is dit het moment. Ik heb in 2018 de opleiding tot mediator gevolgd en wil mijn eigen praktijk opstarten.” De Edenaar kreeg het advies om ‘vlieguren’ te maken en daarom zocht hij contact met Malkander. ,,We hadden een gesprek en dat klikte. Vervolgens heb ik de opleiding tot buurtbemiddelaar gevolgd. Wat is er nu mooier dan mensen die een conflict hebben, weer on speaking terms te krijgen? Ze hoeven echt geen vrienden te worden.”

MELDING Via bijvoorbeeld politie of woningcorporatie komt de melding van een burenconflict binnen bij de coördinator van Malkander. Zij schakelt vervolgens een buurtbemiddelaar in. Terweij en Van Schie geven allebei aan dat het iedere keer weer afwachten is, wat ze ter plekke aantreffen. Dat begint met een bezoekje bij de melder, oftewel partij A in vaktermen. ,,We horen het verhaal aan en zijn onpartijdig”, maakt Van Schie duidelijk. Terweij probeert vaak het ijs te breken door een geintje te maken over het onderwerp. ,,U zou struikelen over de rommel, zeg ik bijvoorbeeld als er sprake is van een conflict over afval.” 

Wat is er nu mooier dan mensen die een conflict hebben, weer on speaking terms te krijgen?

Vervolgens belt buurtbemiddeling aan bij partij B. ,,Ik vind het fijn om eerst met m’n collega een ommetje te maken om een en ander te bespreken”, zegt Terweij. Buurtbemiddelaars gaan dan ook altijd met z’n tweeën op pad. Beide vrijwilligers die we spreken vinden het bezoeken van partij B spannend. ,,Zij weten niet dat wij langskomen. Willen ze ons niet te woord staan, dan leggen we uit dat we onpartijdig zijn en graag hun kant van het verhaal willen horen. Meestal zijn we dan welkom”, aldus Van Schie. 

Terweij vult aan: ,,We zetten ze niet in het beklaagdenbankje, maar horen ze aan zonder te oordelen. Soms komen we ook bij migranten, bijvoorbeeld mensen uit Amerika. Daar kun je niet zomaar binnen komen vallen, want ze zijn vanuit hun cultuur gewend om met afspraken te werken. Tweemaal per jaar krijgen we een training hoe we daarmee én met andere situaties om moeten gaan.”

TOVERWOORD Regelmatig blijkt dat ‘begrip’ het toverwoord is. ,,De ene buurman ergert zich aan de geluidsoverlast van de andere buurman die televisie kijkt, maar weet niet dat die persoon bijna doof is.” Van Schie legt uit dat een soortgelijke situatie kan ontstaan als de barbecue een paar meter verderop voor overlast zorgt bij een medemens met astma. ,,Een simpele oplossing kan dan zijn de barbecue in de andere hoek van de tuin te zetten. Of je maakt afspraken over wanneer je de tv aan hebt staan.”

Een goed gesprek op neutraal terrein (meestal een buurthuis) met een kop koffie neemt volgens de buurtbemiddelaars vaak al de kou uit de lucht. Inzet is telkens om tot een oplossing te komen die door beide partijen gedragen wordt. ,,Als het zover komt dat een rechter uitspraak moet doen, heb je zelf niets meer in te brengen. Je kunt dus beter samen tot een oplossing komen”, geeft Van Schie als tip. ,,Daarbij kan eventueel sprake van emotie zijn, maar onderling respect tonen mag nooit verdwijnen.”

Er kan eventueel sprake van emotie zijn, maar onderling respect tonen mag nooit verdwijnen

RESULTAAT Hoewel buurtbemiddeling meestal voor een positief resultaat zorgt, is dat niet altijd het geval. ,,Zo eerlijk moet je zijn”, zegt Van Schie. ,,Soms komen we simpelweg te laat, omdat het conflict al heel lang speelt en mensen in een oorlogsmodus zitten. Dan is de politie aan zet.” Terweij legt uit dat lang niet altijd te voorspellen is hoe alles gaat verlopen en het na een tijdje alsnog goed kan komen. ,,Zes weken later bellen we om te horen hoe het is. Of we doen na een paar maanden een tweede poging. Eventueel kunnen we ook een coach inschakelen als partij A bijvoorbeeld niet met partij B durft te praten. Mislukt dat allemaal, dan is het toch vaak niet voor niets geweest. Doordat we het verhaal van een ander aanhoren, zorgt dat meestal al voor een stukje opluchting en dat is fijn.”

In de eerste maanden nadat corona toesloeg, werd vaker een beroep gedaan op buurtbemiddeling. ,,Meer mensen werken thuis, kinderen gingen niet naar school en de irritatie neemt eerder toe. Begrijpelijk”, meent Van Schie. De beide buurtbemiddelaars moesten gedurende een aantal maanden toezien dat ze niet op pad mochten vanwege de landelijke maatregelen. ,,De zaken stapelden zich op, maar gelukkig mochten we vanaf juni weer op bezoek. We hebben een behoorlijke inhaalslag gemaakt en gelukkig heeft de coördinator veel telefonisch kunnen doen.”

Beide buurtbemiddelaars, ze hebben zo’n vijftien collega’s in de gemeente Ede, hebben het naar hun zin en helpen graag anderen. ,,Ik ben bijna tachtig, maar daar schaam ik me niet voor. Hopelijk kan ik dit nog een tijdje blijven doen”, aldus Terweij.

Meer informatie: tel. 0318-208080 of kijk op www.malkander-ede.nl.

door Barry Wensink

Buurtbemiddelaar Diny Terweij hoopt nog een tijdje door te gaan in deze functie.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie