Spoorzone gereed in 2015

8 december 2010 om 00:00 Nieuws

,,Voortschrijdend inzicht’’, noemt Peter van Kleunen het feit dat een verdiepte spoorlijn geen meerwaarde meer heeft en de prullenbak in ging. ,,Goederentreinen verdwijnen hier, rubberen raildempers werken goed en de treinen zijn stiller geworden met schijfremmen’’, licht de projectmanager van de spoorzone de nieuwe koers toe.

Tunnel zonder of met auto’s nog heet hangijzer EDE - De spoorzone bij station Ede-Wageningen gaat rigoureus op de schop en moet in 2015 gereed zijn. Kosten: 110 miljoen euro. Heet hangijzer is de tunnel die de twee spoorwegovergangen zal vervangen tussen de Hakselseweg en Kerkweg. Voor fietsers en voetgangers. Of er ook auto’s door mogen, is nog de grote vraag.

door Freek Wolff

Als gevolg wordt ook het renovatietraject tussen de Keesomstraat en net voorbij De Sysselt aan de oostkant ietsje korter. De onbewaakte spoorwegovergang aan die kant gaat er nog wel uit.

Ook de spoorwegovergangen in de Hakselseweg en de Kerkweg verdwijnen. ,,Er rijden nu ongeveer vijftien treinen per uur en dat worden er straks ongeveer 25 stuks per uur. Ook daardoor zou het op die plekken onveiliger worden. Daarom komt er in elk geval één ongelijkvloerse overgang terug. Tot aan mei 2011 gaan we een traject in waarbij belanghebbenden hun visie kunnen geven, ook of er wel of geen autoverkeer door zo’n tunnel moet rijden’’, aldus Van Kleunen. Hij wijst erop dat zo’n keuze grote gevolgen kan hebben voor de intensiteit van het verkeer in de aangrenzende wijken.

De manager deed veel ervaring op bij grote projecten en is blij dat hij nu de kar trekt voor de gemeente Ede, NS, Prorail en indirect voor het ministerie van Infrastructuur en de provincie Gelderland. ,,We werken samen. Dan heb je financieel ook geen last van domeingedrag. ‘Gij zult innoveren!’ is mijn opdracht. Dat heeft vermindering van risico tot gevolg, ook om tijdsoverschrijding te voorkomen.’’

Goederentreinen worden reeds op het spoor gezet van de Betuwelijn en ‘straks’ is dat via Ede passé. Wel kunnen er treinen gaan rijden die een snelheid bereiken van 160 kilometer per uur: de Deltalijn, de opvolger van de HSL-Oost. Geluidsschermen worden hierop aangepast.

De omgeving van het station zal sterk veranderen, want er komen concentraties van functies. De westkant van de Klinkenbergerweg wordt het domein van de fietsers, met een doorgaande fietstunnel onder het spoor door, een toegang tot de perrons en aan de zuidzijde een grote fietsenstalling. Aan de oostkant komen ten zuiden van de spoorlijn: een parkeergarage voor 750 auto’s (twee tot vijf euro per dag), een busstation, een wachtruimte en commerciële voorzieningen (kiosken). ,,Nee, de grandeur van een groot stationsgebouw heb je niet meer nodig.’’

Naast de Alberttunnel (die zo blijft) wordt aan de oostkant een nieuwe tunnel gegraven; tegelijkertijd komt er een nieuwe perrontoegang en een verbinding voor voetgangers tussen het Enka-gebied en de kazerneterreinen. Aan de noordkant komt de tunnel uit op een plein, waar men uitkijkt op een statig kazernegebouw. Van Kleunen hoopt eind 2012 aan de westkant te beginnen met het werk.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie