EDE - Ze is al 42 jaar lid van het Gelders Opera en Operette Gezelschap. Voor die tijd had Tineke Ouwendijk eigenlijk helemaal niets met deze muziekstijl. ,,Mensen denken dat het saaie, oude tutten zijn die opera zingen, maar niks is minder waar. Juist de variatie in leeftijd van de leden, die begint bij zo’n twintig jaar, maakt het zo leuk.’’ door Judith Tak ,,Toen ik nog in Den Helder woonde, ontmoette ik een Engelse stewardess. Ze woonde in het appartement boven mij en zei ‘joh, ga eens een keer mee naar een operette’. Ik was er nog niet mee bekend, maar na die avond had het virus me te pakken. Als ik het verhaal induik en ze spelen en zingen ook nog eens fantastisch, ga ik er volledig in op. Laatst ging ik met een goede vriend naar een concert en we hebben de hele avond niet tegen elkaar gepraat, omdat onze aandacht volledig naar het podium ging’’, vertelt Ouwendijk enthousiast. Het verschil tussen opera en operette legt ze krachtig uit als ,,operette is altijd vrolijk en er wordt gelachen. Het verhaal loopt positief af. In opera is dat anders, dat eindigt met de dood.” In beide genres vormt een verhaal de lijn door de muziek. Niet alleen zang is belangrijk, maar ook de aankleding van het podium en de kostuums. Ouwendijks voorkeur gaat uit naar opera. ,,Ik kan niet echt uitleggen waarom, maar operette is lichtvoetiger dan opera, wat weer meer bombastisch is.”Haar favoriete componisten zijn Mozart en Verdi. ,,Je kan bepaalde voorkeuren hebben voor een stuk, maar uiteindelijk gaat het om de uitvoering. Als het verhaal mooi is, maar de zang is niet goed, loop ik liever weg. Daarom ga ik meestal naar beroepsopera.’’ Het Gelders Opera en Operette Gezelschap, GOOG, is semi-professioneel. Tineke zingt, maar heeft als secretaris ook een belangrijke functie. ,,Ik zorg voor publiciteit, marketing, sponsoring, de verkoop van concerten en momenteel ook voor de technische dienst. Het is echt een uit de hand gelopen hobby, eigenlijk gaat er veel te veel tijd in zitten. Maar als je het publiek een avond ontspanning kan bieden en je ziet hoe ze genieten, weet je waar je het voor doet. Mensen lopen met plezier naar buiten en hebben een leuke avond gehad. Ook kom je telkens weer voor een uitdaging te staan, zoals de financiën van een duur optreden die rond moeten komen.”
Na 40 jaar stoppen
Over drie jaar stopt ze bij het GOOG. ,,Na veertig jaar mag dat wel een keer. In m’n hart wil ik doorgaan, maar zo’n lange periode is niet gezond. Ik ben van nature een rustig persoon en kan alles loslaten als ik met iets anders bezig ben, maar je moet oppassen dat het niet teveel wordt. Belangstelling hebben voor je medemens is erg belangrijk en ik hou de leden altijd in de gaten. Als iemand vaker afwezig is, ga je na wat er aan de hand is.” Bovendien heeft ze ook haar eigen impresariaat. ,,Ik bemiddel tussen opdrachtgever en de zanger. Dit vergt ook veel tijd, maar daar ga ik nog een tijd mee door. Stilzitten is echt geen optie, daar moet ik niet aan denken. Als ik meer tijd heb, ga ik vaker naar een opera. Heerlijk een hapje eten en dan een avondje genieten!’’ Want van een avondje uit houdt Ouwendijk nog wel. ,,Andere dames van mijn leeftijd doen dat misschien niet zo vaak meer, maar een avond weg of een terrasje pakken en lekker lachen met een drankje hoort erbij. Elke dag is een feestdag! En je moet aan je ontspanning denken’’, vertelt ze lachend. Noodgedwongen luistert Tineke wel eens naar een andere muziekstijl. ,,Mijn man houdt van Nederlandse liedjes en dat is zeker niet mijn favoriet. Maar voor iedereen moet er muziek zijn, dus dat is helemaal prima. Vroeger, op de boerderij met mijn ouders, was muziek niet aan de orde. Nu staat er altijd wel iets op, anders is het zo stil. Mijn leven wordt geleid door de muziek en door GOOG laat ik anderen ook genieten van muziek’’, aldus Ouwendijk.
Foto:
Tineke Ouwendijk: ,,Het GOOG is een uit de hand gelopen hobby.’’