VVV staat voor nieuwe uitdagingen

11 juli 2007 om 00:00 Nieuws

Het VBT werd in het leven geroepen toen het toerisme op de Veluwe terugliep vanwege de MKZ-crisis. ,,Er was te weinig vertrouwen dat de VVV’s afzonderlijk het tij zouden kunnen keren.” Het VBT is ontstaan uit drie VVV’s, namelijk Veluwe Vallei, IJsselvallei en Randmeren. Hiervan is Veluwe Vallei als enige een vereniging, waarbij momenteel bijna duizend leden, waaronder veel recreatiebedrijven, zijn aangesloten. ,,We verwachten dit jaar het duizendste lid te kunnen begroeten.” Daardoor neemt het werk toe. Bovendien is VVV Veluwe Vallei druk bezig met het doorvoeren van een aantal nieuwe ontwikkelingen. Zo is op 1 juli de webwinkel de lucht in gegaan. Via internet kunnen bijvoorbeeld wandelkaarten, fietsroutes en gidsen worden aangeschaft. ,,Mensen willen zich graag van te voren oriënteren op het gebied waar ze naar toe gaan.” De webwinkel biedt nu deze mogelijkheid. Verder wil de VVV de informatiezuilen bij de invalswegen uitbreiden. ,,Mensen kennen die nu vooral van de routeplanner. Straks moet je ook een camping of hotel op de zuil kunnen zoeken. Daarvoor moeten deze wel worden aangepast en met een touchscreen worden uitgerust.” Ook wil de VVV een zuil plaatsen bij winkels, zodat mensen toch informatie kunnen krijgen, terwijl de VVV is gesloten.

Op locatie

Een ander idee is informatie op locatie. Nu staan bij bijzondere plekken, zoals bijvoorbeeld het Airbornemonument op de Edese Hei, een paneel met informatie over die plek. ,,Hieronder willen we straks een telefoonnummer zetten en een code. Als mensen dat bellen krijgen ze informatie over dat punt waar ze staan. Het is heel actueel. Straks gaat dat via gps, maar dat duurt nog zeker vijf tot tien jaar. Daar gaan we niet op wachten. Dit is simpel en makkelijk realiseerbaar. Bovendien kun je dit in andere talen aanbieden en met sfeergeluid”, vertelt Bosboom.

Door de komst van internet wordt vaker reis- en gebiedsinformatie gezocht via het world wide web dan dat mensen hiervoor een VVV-kantoor binnenstappen. ,,Bezoekers gaan nu vooral naar een VVV-winkel omdat men wil weten wat er allemaal te doen is.” En dat geldt zeker voor de toeristen op de Veluwe. ,,Er zijn hier veel ‘vaste’ toeristen. Degenen die op de Veluwe komen zijn er vaak al eerder geweest, soms komt men hier al dertig tot veertig jaar. Dan weten ze welke accommodatie er is, maar willen wel informatie over evenementen en vermaak. ,,Daar spelen we op in met een recreatiekrant en vrijetijdskrant. Overigens beheert de VVV een uitgebreide website waarop deze informatie dagelijks wordt geactualiseerd.”

De wens voor een eigen vrijetijdskrant kwam vanuit de achterban, veelal ondernemers in de toeristische sector in de Gelderse Vallei. Zij vinden het belangrijk dat er goede informatievoorziening is vanuit de VVV over de Gelderse Vallei en de Utrechtse Heuvelrug en niet zozeer over de gehele Veluwe. ,,De Gelderse Vallei heeft haar eigen unieke eigenschappen en dat willen we aan toeristen bekendmaken. Zo zijn er nu kanoroutes, een samenwerking tussen de VVV en de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei en het Waterschap Vallei en Eem, wat echt uniek is voor dit gebied. Ook zijn hier meer agrarische gebieden dan alleen natuurlandschap en bos. Maar ook meer water.”

Volgens Marc Bosboom verricht het VBT fantastisch werk op het gebiedt van promotie van de Veluwe. ,,Ze zorgen dat er één imago wordt uitgedragen, ook nationaal en internationaal. Door in overal dezelfde borden en inrichting van openbare ruimte krijgt de bezoeker dezelfde sfeer en uitstraling van de Veluwe. De VVV moet zich bezighouden met informatieverstrekking wat er in een gebied te doen is.” Hij vervolgt: ,,De VBT doet iets extra’s, dingen die wij niet konden doen.”

Hoewel het de VVV dus niet financieel voor de wind gaat en er steeds meer werk komt, ziet Bosboom de toekomst positief. ,,Ik verwacht dat we over de subsidie er met de drie gemeenten Ede, Barneveld en Wageningen wel uitkomen. We zijn nu in onderhandeling met deze drie gemeenten over het prestatiecontract voor 2008. Overigens is er onderzoek gedaan door een extern bureau naar het budget voor de VVV’s en het VBT. Daar komt dan een bedrag per inwoner uit, dat zou moeten worden uitgeven door de gemeenten. ,,Maar dat heeft niets met toeristen te maken. Neem nou Voorthuizen. Dat is een klein dorp, maar met in de zomer heel veel toeristen door de grote recreatieparken die er zitten. Dat geeft enorm veel werk. Het is dan raar de gemeentelijke subsidie te koppelen aan het aantal inwoners. Waarom wordt dat niet gekoppeld aan het aantal toeristen?”, vraagt de VVV-woordvoerder zich af. De ondernemers vinden dat ze door afdracht van toeristenbelasting recht hebben op goede toeristische informatieverstrekking aan hun gasten. Zij zien dat graag in de vorm van een VV-winkel.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie