In een vol Sportcafé gaf Jan Willem Teunissen, docent en onderzoeker van de HAN, een inspirerende workshop over hoe we een rijke ontwikkelomgeving voor kinderen kunnen creëren.
In een vol Sportcafé gaf Jan Willem Teunissen, docent en onderzoeker van de HAN, een inspirerende workshop over hoe we een rijke ontwikkelomgeving voor kinderen kunnen creëren. Sportservice Ede

Was ik in mijn jeugd maar gaan schaatsen, dan had ik beter leren tennissen.

12 april 2018 om 16:11 lokaal Deel je nieuws

Jan Willem Teunissen, docent en onderzoeker van de HAN, vertelde op woensdag 11 april in het Sportcafé dat hij - toen hij klein was - begon met tennissen. Hij wilde eigenlijk ook wel schaatsen maar zijn trainer verbood dat. “Daar krijg je blessures van”, zei de trainer. Hij had graag gezien dat hij net als topvoetballer Zatlan Ibrahimovic in z’n jonge jaren heel veel sporten had ontdekt. “Moet je kijken, eerst zwarte band in Taekwondo en nu voetballer. Hij scoort goals met de gekste moves die allemaal uit de Taekwando komen. Dat noem ik nou het benutten van elke potentie.”

Teunissen was uitgenodigd om te spreken op een bijeenkomst van Sportservice Ede over “Het kind beter leren bewegen in de context van de Sport en het Bewegingsonderwijs”. Hij nam in een vol Sportcafé  sportverenigingen, onderwijsinstellingen, buurtsportcoaches, vakleerkrachten en andere geïnteresseerden mee naar hoe we een rijke ontwikkelomgeving voor kinderen kunnen creëren. Daarbij speelt allround ontwikkeling een belangrijke rol. “Ik weet nu wat ik gemist heb door niet te gaan schaatsen, door me te focussen op één sport”, zei Teunissen. “Dan had ik ook leren glijden en balanceren.”

Het voorbeeld staat centraal voor de noodzakelijke inzet om beweegpotentie bij kinderen te ontdekken, te stimuleren en te benutten. Het bewegingsonderwijs en de sportverenigingen vervullen daarin een cruciale rol. Zij kunnen kinderen stimuleren om veel sporten te ontdekken en te laten ervaren welk plezier, uitdaging en resultaat dat kan bieden. Zij zien de kinderen en hun vaardigheden. Het gaat om het optimaal benutten van alle mogelijkheden en potentie die een kind bezit.

Hoe je die vaardigheden en potentie ontdekt, werd nog even met een paar uitdagende spellen in de praktijk gebracht. Deelnemers mochten bijvoorbeeld ervaren hoe het is om een bal te bemachtigen als je met z’n tweeën met de rug tegen elkaar staat en er geen regels zijn. Ieder benut zijn of haar eigen inzicht en potentie om de bal te pakken te krijgen. Een prachtig voorbeeld dat vakleerkrachten en trainers ook in het bewegingsonderwijs en de sport kunnen toepassen.

De gemeente Ede en Sportservice Ede gaan met het onderwerp aan de slag en willen het thema met zowel het onderwijs als de sportvereniging verder bespreken en invulling geven.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie