Seline Kok schreef mee aan 'Broer en zussenboek'

23 september 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - 'Voor en door 'brussen' met een bijzondere broer of zus' is de subtitel van het 'Broer en zussenboek' dat Anjet van Dijken maakte. De EdeseSeline Kok (22) schreef hieraan mee, want ze is gek op haar zussen Deleny (15) en Talitha (18), allebei met een licht verstandelijke beperking.

door Freek Wolff

De creatie van het boek kwam Seline op het spoor via Lotje & Co, een stichting die zich inzet voor ouders met zorgintensieve kinderen. ,,Het leek me leuk om mee te doen. Ten eerste omdat ik zelf twee zussen heb. Ten tweede omdat ik in de zorg werk en zelf een chronische darmziekte heb, net als mijn jongste zus.''

De diagnose van de ziekte werd bij Seline pas laat gesteld, waardoor het meer schade aan het lichaam toebracht. ,,Hierdoor hebben m'n botten en spieren zich niet goed ontwikkeld en heb ik een slaapstoornis opgelopen.''

De Edese is zelf begeleider van dagactiviteiten voor personen met moeilijke verstaanbaar gedrag bij 's HeerenLoo op de Hartenberg. ,,Zij hebben veel structuur en duidelijkheid nodig.''

Ze herkent dat bij haar zussen. ,,Ik wil iets voor deze doelgroep doen, want die wordt snel vergeten. Ik heb geschreven wat het voor me betekent om in een gezin op te groeien met deze kinderen, hoe je dat vormt en wat het doet met relaties in jouw omgeving. Mensen hebben namelijk snel hun oordeel klaar. Er is veel onbegrip, omdat je 'aan de buitenkant' niks ziet. Mensen denken dan dat ze zich aanstellen. Maar je kunt niet één-twee-drie onverwachte dingen doen met ze. Dat geeft spanning. Toch zijn mijn zusjes hartstikke goeie, lieve dames'', zegt Seline.

In het gezin waarin ze opgroeide was de beperking van haar zussen nooit een geheim. Er was openheid en dat vindt ze heel belangrijk. ,,Er waren geen spookverhalen en er was ruimte voor boosheid en verdriet.''

Seline zag dat de opvang van Talitha eerst niet goed ging. ,,Ze begrepen haar niet, omdat sommige dingen niet volgens het boekje van de theorie werken.De familie is ervaringsdeskundige en weet vaak veel meer. Daarom vind ik zelf ook zo belangrijk om goede contacten met de familie te hebben.''

In het boek staan columns, interviews en worden negen thema's aangesneden over broers en zussen van 6 tot en met 69 jaar. Seline droeg haar steentje bij voor de zogenoemde Ontbijtclub, het deel voor 'brussen' van 13 tot en met 26 jaar. Ze gaf samen met andere ervaringsdeskundigen antwoord op vragen als 'Had je liever een normale zus gehad?' De Edese: ,,Ik schreef dat ik niet weet wat het is om een normale zus te hebben. Zij hebben gemaakt tot wie ik ben en daar ben ik trots op.''

Boek is te bestellen via www.lannoocampus.nl .

Foto:

Seline Kok met haar zussen Talitha en Deleny. ,,We genieten samen van kleine dingen.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie