
Politie Ede voert campagne tegen fietsendiefstal
19 december 2022 om 15:24 MaatschappelijkEDE De politie voert maandag een campagne tegen fietsendiefstal, waar zij de nadruk leggen op het bewustmaken van fietseigenaren op het gebied van fietsendiefstal. Dat laat agent Tibor van Aggelen van de politie weten.
,,Als politie kunnen we veel doen, meest effectieve manier zou zijn om bij elke fiets te posten, totdat die gejat wordt zodat we de dief kunnen aanhouden, maar daar hebben we geen capaciteit voor. Wat we teruglezen in alle aangiftes is dat een groot gedeelte van de fietsen niet goed op slot stond. Niet goed op slot betekent met maar één slot. Meestal is dat een ring of een hoekslot. Het boevengilde heeft helaas een hele effectieve en simpele manier om die open te krijgen. Het valt niet eens op, zo goed zijn ze.’’
TWEEDE SLOT Een simpele manier om dat te voorkomen is een tweede slot. ,,Zoals een tweede kettingslot. Daar is belangrijk bij dat het tweede slot een andere cilinder heeft dan het ringslot. Als je bijvoorbeeld een kabel hebt die je door je fietsbeugel doet, die vervolgens in je slot steekt en daarmee ook je hoekslot op slot zet: als de boeven die open hebben, kunnen ze ook de kabel losmaken. Het moeten twee losse onafhankelijke sloten zijn.
Daarnaast is het handig om de fiets ergens aan vast te zitten. ,,Het boevengilde laat de fiets links liggen, omdat het teveel moeite kost en het op gaat vallen als ze de fiets wel proberen mee te nemen. Je kan je voorstellen dat als je hier bij de Stadspoort aankomt met een haakse slijper dat de politie dan wordt gebeld. Dat risico nemen ze niet.’’
FLYERS Deze campagne doet de politie samen met de gemeente Ede en het buurtpreventieteam. ,,Wat we eigenlijk doen is het uitdelen van flyers op alle fietsen. Mensen komen terug bij hun fietsen en zien dan een flyer waarop staat dat we ze adviseren om een tweede slot te gebruiken. Via EdeStad en sociale media starten we ook met campagne, om zoveel mogelijk mensen te bereiken en het gebruik van een tweede slot te promoten.’’
HOTSPOTS Fietsendiefstal speelt zich minder rondom huis af vertelt van Aggelen. ,,Wat ons echt opvalt uit alle aangiftes die we hebben in Ede, is dat er dit jaar al meer dan 600 fietsen zijn gestolen. Een groot gedeelte daarvan zijn e-bikes.’’ Een e-bike kost ongeveer 3000 euro. ,,Die fietsen worden dan naar een ander land gebracht en worden daar voorzien van een nieuw serie-nummer. Vervolgens worden ze weer teruggebracht naar Nederland of een ander land en zo worden ze weer verkocht voor 1500 euro. Als je kijkt naar heel Nederland heb je het bijna over een schadepost van bijna 600 miljoen euro op jaarbasis van wat er aan fietsen en e-bikes gestolen wordt.’’
SUPERMARKT ,,Wat je vooral ziet is dat je even gauw boodschappen gaat doen, zet even gauw de fiets op slot met één slot, je komt terug en je fiets is even snel gejat. De boef weet ook: hier hebben mensen haast dus hier staan waarschijnlijk fietsen minder goed op slot. Soms wordt er weleens in een schuur ingebroken. Dan is het hoofddoel in eerste instantie niet eens een fiets, maar de fietsen staan daar dan met de sleutel in het slot. Dat is voor de boef mooi meegenomen. Maar toch blijft de supermarkt de populairste plek.’’
STATIONS Daarom gaat de politie straks ook richting Ede Centrum. ,,We gaan op meerdere locaties kijken. Een andere hotspot, wat een groot probleem is, is station Ede-Wageningen. Niet alleen Ede-Wageningen, maar elk station waar fietsen zijn gestald worden er fietsen meegenomen. Daar gaat deze actie ook plaatsvinden. Vooral op de hotspots gaan we campagne voeren.’’
BEL 112 ,,Mocht je ergens bij een fietsenstalling een verdachte situatie zien waarbij je geen goed gevoel hebt, bel gelijk 112 want dan komen we met spoed. Het inladen van fietsen in een busje wordt vaak gebruikt door georganiseerde bendes die heel snel veel fietsen willen meenemen. Stel je ziet iemand lopen met een dure fiets, die het achterwiel optilt, en de combinatie van de persoon met de fiets geeft een raar onderbuikgevoel, bel ook 112. We komen liever een keer te veel dan dat een fietsenboef een fiets van 3000 euro wegneemt.’’
GROOT PROBLEEM Naast de preventie campagne is de politie ook reactief bezig. ,,Op bepaalde plekken zetten we lokfietsen in. Daarnaast hebben we ook andere methodes, zichtbaar en niet-zichtbaar, die we inzetten. De politie en de gemeente doen er alles aan om fietsendiefstal tegen te gaan, want het is echt een groot probleem.






















