,,Komt hier de vierde aanvliegroute?''
,,Komt hier de vierde aanvliegroute?'' Nando Eskes
Column

Een vierde aanvliegroute over Ede

28 april 2021 om 13:13 Opinie

EDE Het is werkelijk heerlijk, deze coronacrisis, in sommige opzichten. De leeuwerik die op de hei haar hoge lied zingt, het groen dat mij opnieuw tegemoet springt in haar bloesemende pracht, de zon die op mij straalt, de schepping die zingt en juicht in haar volle glorie. Een ervaring niet doortrokken van sonoor gedreun van motoren hoog in de lucht. De tweede stille lente. Waar ik eerder het type vliegtuigtoestel en de vlieghoogte kon inschatten op het motorgeluid is deze onnutte kennis bijna uit mijn hoofd verdwenen. Hoe fijn zou het zijn als dat zo zou blijven.

Nando Eskes

Dat zal niet zo zijn. De vliegtuigen komen straks terug. Niet met minder, maar met meer. Allereerst door de luchtruimherziening en daarna door Lelystad Airport. Over Gelderland, dus over Ede, komt een nieuwe aanvliegroute. Het wordt veel drukker. De onrust zal toenemen, ook in en om Ede. Het gebied dat bekend staat om het groen, de natuur, de grote heide die weer stil was. Straks barst de herrie verhevigd opnieuw los.

PLOEPS Op www.ede.nl vind ik niets over de ‘luchtruimherziening’ of ‘Schiphol’. Alleen iets over Lelystad Airport. Zou B&W zich actief bezig houden met wat daar in de Randstad gebeurt? VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen zegt in De Gelderlander van 14 januari 2021 dat de laagvliegroutes verdwijnen. De vliegtuigen moeten langer hoog moeten vliegen en dan ineens, ploeps, heel snel dalen.

Maar… afgelopen week bracht de Commissie voor de milieueffectrapportage advies uit over de regionale milieugevolgen van de luchtruimherziening. Zij zeggen dat het de bedoeling is om vanaf kruishoogte continu te dalen naar de landingsbaan en zo brandstof en CO2-uitstoot te besparen. Aha. Cora zegt in De Gelderlander dat ze héél hoog vliegen. Zo hoog dat je ze nauwelijks hoort. (Tussen haakjes, ook vliegtuigen op 10 kilometer zijn duidelijk hoorbaar.) Maar, vervolgt de minister, ze stijgen en dalen zo snel mogelijk. Wat is nu waar? Want die commissie zegt wat anders. Dat is nie goed nie. Of het is het één of het is het ander. Het lijkt erop dat ook dit kabinetslid met kletsverhalen komt om dingen erdoorheen te drukken in plaats van met oprecht toekomstgericht beleid.

BLAZEN Ik ben een beetje bang dat onze B&W zich enkel met laagvliegroutes bezig houden. Ik denk dat het tijd wordt een flink aantal luchtbelletjes te gaan blazen. Anders wint Schiphol het weer, met de bijbehorende VVD Randstadkliek. En zitten wij alsnog decennialang met herrie boven de Veluwe.

Nando Eskes heeft een internetbedrijf en is oprichter van de Edesche Concertzaal. Deze column verschijnt tweewekelijks. Reacties zijn welkom: nando@eskesmedia.nl.

Nando Eskes.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie