Afbeelding
Foto door SUNDAY II SUNDAY via Unsplash

Thuis trainen met een bokszak en optrekstang

14 februari 2024 om 00:00 Partnercontent

Sporten, fit worden en vooral blijven, is iets wat we graag doen om actief en gezond te blijven. Daarom heb je je natuurlijk aangesloten bij een sportvereniging in Ede en omgeving. Lekker trainen met je vrienden, voetballen, fitness, zwemmen… het is heerlijk om te doen. Maar soms heb je geen zin om naar de sportclub toe te gaan. Dat is helemaal niet zo gek, want onze dagen zijn gevuld met heel veel activiteiten. School, werk, erop uit met de kinderen of vrienden en vriendinnen. Dat is de reden waarom het steeds populairder is om thuis je training voort te zetten of bij te houden. Dat kan heel gemakkelijk met bijvoorbeeld een bokszak of een optrekstang.

Voordelen van thuis trainen

Thuis trainen is heel fijn als je even tussendoor wat aan je fitheid wil doen. Je hoeft er namelijk niet op uit en kan trainen wanneer je wil. Dus in de ochtend voordat je naar de studie of het werk gaat, of juist op een druilerige zondagmiddag. Je bepaalt zelf wanneer en hoeveel je traint. Er zijn verschillende dingen die je thuis kan doen. Een work-out op muziek bijvoorbeeld, maar ook yoga en fietsen op een rollerband of hometrainer zijn work-outs die veel worden toegepast. Thuis kun je overigens heel gemakkelijk met een  optrekstang en bokszak in de weer. Om je op te trekken heb je eigenlijk alleen een goede optrekstang nodig en een dragende muur waaraan deze wordt bevestigd. Wil je lekker boksen dan heb je dus een bokszak, handschoenen en een sterk ophangpunt nodig. Veel ruimte nemen deze twee trainingsmethodes niet in. De bokszak zou je na de training weer van de haak kunnen halen en opbergen. Dat wordt lekker trainen vanuit het comfort van je eigen huis.

Trainen met een bokszak

Kies je voor een bokszak, dan kies je voor een intense cardio training. Tijdens een sessie train je je uithoudingsvermogen en je spieren. Het is een volwaardige work-out waarbij je je hele lichaam traint. Je hebt je buikspieren namelijk net zo hard nodig om een uppercut of rechtse hoek te kunnen geven. Door verschillende boks technieken toe te passen, zoals stoten, trappen en knieën, activeer je verschillende spiergroepen en verbrand je veel calorieën. Varieer met intervallen, snelheid en stootcombinaties. Het is meteen een fijne training om je hoofd even leeg te maken. Voordat je tegen de zak aan gaat hoeken, is het wel belangrijk om een goede warming up te doen. Zwaai je armen, stap op de plaats, spring touwtje, draai je heupen en bovenlijf en zorg dat je bloedsomloop al lekker op gang is. Dat gaat je zeker helpen om blessures tegen te gaan. Na je sessie is het goed om je spieren zachtjes uit te rekken en een cooldown met ademhalingsoefeningen te doen. Dit ook weer om blessures en spierpijn tegen te gaan. Online of bij de sportschool kun je hier veel oefeningen voor vinden.

Trainen met een optrekstang

De optrekstang is een fitnessapparaat wat je, naargelang het type, in een deuropening, aan de muur of aan het plafond of dak kan monteren. Net als bij boksen, gebruik je bij deze work-out je eigen lichaam om sterker te worden. Zoals de naam al aangeeft is een optrekstang bedoeld om verschillende optrekoefeningen te doen. Hiermee train je vooral de spieren van je armen, rug, schouders en buik. Zelfs benen en billen kunnen door een variatie aan oefeningen mee doen. Denk hierbij aan een reeks pull-ups, chin-ups en leg raises. Probeer verschillende grepen uit om zo variatie toe te voegen aan je training. Door jezelf op te trekken bouw je op effectieve wijze kracht op in je bovenlichaam. Daarnaast verbeter je met optrekken de algehele lichaamsspanning. Voordat je jezelf gaat optrekken, is het ook hier weer goed om jezelf eerst goed op te warmen voordat je de optrekstang gaat gebruiken. Warm vooral je spieren in armen, rug en buik op door bijvoorbeeld met de armen te zwaaien, stappen op de plaats, touwtje te springen of na de warming up lekker te boksen. Vergeet de cool down niet met statisch stretchen van armen en benen en goede ademhalingsoefeningen om zo de spieren te ontspannen en blessures te voorkomen.

Fit en sterk

Thuis trainen met een bokszak en optrekstang biedt een effectieve en veelzijdige work-out voor kracht en uithoudingsvermogen. Combineer het met sessies in de sportschool of om je eigen sportieve prestaties in teamverband te verbeteren. Door lekker te trainen wanneer het jou uitkomt, raak je meer gemotiveerd om aan de gang te gaan. Zo bouw je snel meer kracht en conditie op dankzij de optrekstang en de bokszak.

Dit artikel wordt aangeboden door een externe redactie.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie