Afbeelding
Foto door FreeBoilerGrants van Pexels

Het juiste SEO-bureau (of de SEO-specialist) inhuren: hoe doe je dat?

Partnercontent

Voor veel bedrijven kan de inspanning die gepaard gaat met marketinginitiatieven het verschil betekenen tussen succes en mislukking voor de hele organisatie. Omdat miljoenen mensen elke dag zoekmachines gebruiken om informatie, spullen of antwoorden op hun zorgen te vinden, is zoekmachineoptimalisatie een essentieel onderdeel van een goed afgeronde seo-strategie. Maar wat komt er precies bij en hoe huur je het juiste SEO-bureau in? In dit artikel lees je daar meer over.

Waarom zou je een SEO-bureau inhuren?

SEO groeit in een snel tempo, wat het bijhouden van veranderingen, het concurrerende landschap en de impact van algoritme-updates en technologieën een uitdaging vormt voor bedrijven, maar tegelijkertijd ook een kans. Daar heb je echter wel een gespecialiseerd SEO-bureau voor nodig.

Zodra je bedrijf de noodzaak van SEO (of hulp van een SEO-bureau) heeft erkend, moet je bepaalde afwegingen maken. 

Het inhuren een SEO-bureau of het hebben van een SEO-team heeft veel waarde en voordelen. Maar, veel bedrijven missen de financiële middelen in-house uit te voeren. Het inhuren van een bureau kan een kosteneffectief antwoord zijn op de SEO-behoeften van je bedrijf in bepaalde gevallen.

Organisaties met een eigen SEO-team kunnen geconfronteerd worden met problemen die kunnen worden aangepakt door het inhuren van een bureau. Zij kunnen helpen wanneer het onderhouden van een enorme of geavanceerde website, opraken van de brand breedte, of het missen van kennis, speelt binnen het bedrijf.

Het aannemen van een eigen SEO-medewerker lijkt misschien het beste antwoord, maar het vinden van iemand met de juiste mate van ervaring kan in de praktijk moeilijk zijn. Een SEO-bureau heeft dit wel en brengt bovendien nieuwe ideeën op tafel. 

Waaraan herken je een slecht SEO-bureau?

Als je niet bekend bent met SEO, kan het proces van het vinden van en inhuren van een bureau overweldigend zijn. Er zijn verschillende bureaus beschikbaar. Maar er zijn er nog veel meer slechte. Daarnaast kan het moeilijk zijn om onderscheid te maken tussen een echt artikel of complete vervalsing. Ook kan werken met een slecht bureau op den duur net zo slecht uitpakken als het inhuren van een waardeloze SEO-medewerker. 

Hier zijn een aantal punten waar je slechte bureaus aan kan herkennen:

Onnodig veel zoekwoorden.

Ook wel keyword stuffing genoemd. Dit is een SEO-praktijk waarbij een zoekwoord onnodig veel wordt gebruik in een artikel om zo een oneerlijk voordeel te krijgen in de zoekresultaten. Je kan meer vinden over keyword stuffing in Google’s kwaliteitsnormen. Als een pagina van een bureau een pagina heeft die helemaal is volgepropt met zoekwoorden, zijn ze een risico voor zichzelf en anderen en moet je ze vermijden. Zeg nou eerlijk, wil je dit zoor niveau van werk op jouw website hebben? Het betekent namelijk dat je website slecht wordt beïnvloed door dit soort praktijken. 

Een aanpak met keyword stuffing kan effectief zijn voor een maand of twee, maar op de lange termijn is het een slechte strategie die je website in het water doet belanden.

Maakt beweringen.

Ga niet in zee met een bureau als zijn nummer 1 rankings aanbieden (of iets anders wat te mooi lijkt om waar te zijn). Werk niet met hen samen als ze beweringen doen als “binnen een week krijg je 1.000 nieuwe bezoekers op je website’ of als ze stellen bepaalde connecties te hebben bij Google waardoor ze over voorkennis bezitten. Hoe aantrekkelijk het ook mag klinken, op de lange termijn zal het een negatief effecten hebben op je organische zoekresultaten. Zelf als er een ‘geld-terug-garantie’ is , is het herstel van je website na een penalty niet gegarandeerd. 

Maak dus de juiste overwegingen wanneer je een SEO-specialist (zoals Ralf van Veen) inhuurt.

advertentie