Afbeelding
Google Streetview

Pakhuisviaduct blijft open

17 september 2019 om 16:25 Verkeer en vervoer

EDE Het viaduct in het Pakhuisgebied tussen Ede en Veenendaal blijft open. Jaren lag de afsluiting van het viaduct als een zwaard van Damocles boven het gebied. De niet afsluiting zal niet alleen in het Pakhuisgebied, maar ook door automobilisten in Ede en Veenendaal met gejuich verwelkomd worden.

Jan de Boer

In 2016 is door de gemeente Ede gestart met een inventarisatie van de (ontwikkel)wensen in het Pakhuisgebied. De aanleiding daarvoor was de constatering dat het - van oorsprong agrarische - buurtschap steeds meer tegen de bebouwde kom van Ede is komen te liggen. Met de ontwikkeling en invulling van bedrijventerrein A12 is de invloed van de omliggende verstedelijking duidelijk merkbaar geworden in het gebied. Door Ede is onderzocht op welke manier de leefbaarheid in het buurtschap verbeterd kan worden en welke (ontwikkel)wensen daar bij de bewoners leven.

Ede heeft meerdere keren gesprekken gevoerd met de bewoners en gebruikers van het gebied. Dit heeft geleid tot een ontwerpvisie op gebiedsniveau, die leunt op twee hoofdzaken namelijk het versterken en vergroenen van de openbare ruimte in het gebied en het creëren van een basis voor de ontwikkelwensen.

Het viaduct zou mogelijk door de verbetering van de verbinding tussen de twee Valleisteden worden gesloten. In juli 2007 besloot de Edese gemeenteraad via een amendement om de afsluiting van het viaduct niet te koppelen aan het tijdstip waarop de Oostelijke Rondweg Veenendaal op de A12 wordt aangesloten en de spitstroken op de A12 tussen Ede en Veenendaal op worden opengesteld. Verder bepaalde de raad in Ede dat eerst de verkeerseffecten van deze wijzigingen voor de 'Pakhuisroute' af te wachten en periodiek te monitoren.

Als criterium voor de afsluiting zou het intensiteitsplafond op de route Schutterweg-Pakhuisweg-Pakhuisviaduct worden gehanteerd waarbij de verbindende functie niet bedreigend is voor de bereikbaarheid/ontsluitende functie van de bedrijventerreinen. Het criterium werd gesteld op 1,150 motorvoertuigen per uur in de avondspits.

Gedurende een aantal jaren ziet Ede de verkeersaantallen op de Pakhuisroute toenemen. Ieder jaar wordt het drukker. Als Ede nu niets doet, is over een paar jaar het niveau bereikt waarop het viaduct moet worden afgesloten. Ook omdat bij een afsluiting van het viaduct een aantal bedrijven in het Pakhuisgebied in de problemen zou komen, wil Ede maatregelen nemen om een afsluiting te voorkomen.

In de nieuwe situatie kan er maar vanuit één rijrichting over het viaduct gereden kan worden. Als er in de spits van beide kanten verkeer komt, moet één kant even wachten. Dat kan maximaal 55 seconden duren. Ede verwacht dat dit voor de automobilisten die de file willen vermijden of voor hen die sluipverkeer zijn niet aantrekkelijk is. Daardoor gaat naar verwachting het aantal verkeersbewegingen omlaag en hoeft het viaduct niet te worden afgesloten.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie