Edwin Morren: ,,Deze klus op maat was er een om in te lijsten, een huzarenstukje.
Edwin Morren: ,,Deze klus op maat was er een om in te lijsten, een huzarenstukje." Ted Walker
Advertorial

Rietdekken traditioneel ambacht

11 december 2019 om 16:53 Zakelijk

EDE Toen Edwin Morren op de LTS zat wist hij al dat hij niet op die school zijn vak zou leren. Maar Morren was pas zestien jaar en dus leerplichtig. Op zijn vrije zaterdagen was hij te vinden bij projecten van een rietdekkersbedrijf. ,,Machtig mooi was dat’’, vertelt Morren. ,,In het begin hielden mijn broer Marco en ik alles netjes op het terrein waar de rietdekker bezig was. Mondjesmaat mochten we meer doen. En ik wist gewoon; dit vak wil ik leren.’’

Ted Walker

Toen de ouders van Edwin Morren ook zagen dat hun zoon verliefd was op het ambacht stemden zij ermee in voor Edwin vrijstelling van de leerplicht aan te vragen. Deze vrijstelling werd toegekend. ,,Ik mocht aan de slag. Mijn passie achterna en dat prachtige vak leren. Uiteindelijk ben ik van mijn zestiende tot mijn 26e levensjaar in dienst geweest van dat bedrijf en daar heb ik heel veel ervaring op mogen doen.’’ Het is die ervaring die maakt dat Edwin en Marco nu een bedrijf hebben, Morren Rietdekkersbedrijf, dat van vele markten thuis is. Want wie denkt dat de broers alleen daken voorzien van riet of onderhoud en reparatie aanbieden heeft het mis.

ZONNEPANELEN Zo is Morren Rietdekkersbedrijf door Premium Energy Systems geselecteerd als officiële dealer. ,,Er is inderdaad tegenwoordig veel mogelijk. Afgelopen zomer hebben we een dak aangelegd met daarin zonnepanelen. Ik vind alle klussen prachtig om te doen, of het nou onderhoud of aanleg is, maar deze klus op maat was er ook een om in te lijsten hoor. Een huzarenstukje’’, zegt Edwin.

Maar de broers Morren gaan verder. Want ook het plaatsen van houten dakkapellen en dakramen, speciaal voor rieten daken, draaien de mannen de handen niet voor om. En als zij toch op het dak zijn kunnen ze meteen de ramen zemen of de schoorsteen vegen. Niet geheel onbelangrijk, in het geval van een rieten dak.

ZORG UIT HANDEN ,,Uiteindelijk leveren we het complete plaatje’’, legt Edwin Morren uit. ,,Wij weten wat er nodig is om een dak goed aan te leggen, maar ook wat het beste is om er zo lang mogelijk profijt van te hebben. We investeren daarom heel graag in onze relaties en bieden een gratis onderhoudscontract aan. We komen kosteloos ieder jaar naar de klant toe om een inspectie uit te voeren. Hoeft er niets te gebeuren, dan drinken we een kop koffie, praten we bij en gaan we weer. Moet er wel wat gebeuren dan stellen we daar een offerte voor op. De jaarlijkse inspectie voorkomt onnodige kosten en verlengt de levensduur.’’

Met deze werkwijze beogen de broers de lange relaties die zij met hun klanten aan gaan transparant te houden. ,,De klant moet er vanuit kunnen gaan dat de rietdekker waakt over hun belang. En dat doen we niet om ons brood te verdienen, het is onze passie’’, besluit Edwin Morren.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie