Afbeelding
Autoverkoop Europa redelijk stabiel

Autoverkoop Europa redelijk stabiel

30 augustus 2019 om 12:34 Partnercontent

partner content

Volgens onderzoeksbureau Jato zijn de autoverkopen in Europa de afgelopen twee maanden gestabiliseerd. Dit is een mooie ontwikkeling voor de auto-industrie. In Nederland is sprake van een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Het verschil is wel kleiner geworden dan de forse dalingen eerder dit jaar. Met name de markt voor SUV's groeit. Verder stijgt het aandeel verkochte elektrische auto's ten opzichte van wagens met een diesel- of benzinemotor. In Ede zien we dezelfde trend.

Verschillen per land en automerk
De verschillen per land zijn groot. In Roemenië, Polen, Griekenland en Hongarije kwam de groei in mei 2019 uit boven de 10%. Sterke dalingen in de autoverkopen zien we in Finland, Zweden en Denemarken. In Nederland lag de daling op 0,7%. De RAI Vereniging, de BOVAG en RDC melden dat over de gehele eerste helft van 2019 het aantal verkochte nieuwe personenauto's met 10,9% daalde ten opzichte van 2018. Nog steeds doet Volkswagen het volgens Jato erg goed in Europa. Dit merk verkocht in mei ruim 158.282 auto's. VW verloor 7,3% ten opzichte van dezelfde maand in 2018. Met name de Polo en de Golf reden minder vaak de showroom uit. De beste stijger is BMW. Dit merk profiteert volop van de groeiende populariteit van SUV's.

Groei verkoop elektrische auto's
Steeds meer Europeanen kiezen voor elektrisch rijden. Het aandeel elektrisch aangedreven auto's lag in mei op 7,1%, ten opzichte van 5,3% in dezelfde maand in 2018. De opmars van de elektrische auto gaat ten koste van de automodellen die op diesel rijden. Dit marktsegment verloor 4%. De verkoop van benzinewagens zit met 2% nog lichtjes in de lift. Deze resultaten dragen bij aan de wens van de gemeente Ede om in 2050 energieneutraal te zijn. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld door de aanschaf van auto's die rijden
op elektriciteit of groen gas. Ook investeert Ede in extra laadpalen voor elektrische auto's.

Oorzaken en gevolgen autoverkopen
De stijgende of dalende verkoop van auto's kan een goed of een slecht teken zijn. Hoe minder auto's er verkocht worden en rondrijden, hoe lager de CO2-uitstoot uitvalt. Een daling in de autoverkoop kan zo bekeken goed zijn voor het milieu. Uiteraard is ook het soort brandstof hierbij van belang. Een andere kant van het verhaal is dat lagere verkoopcijfers kunnen duiden op een toename van leaseconstructies, carpoolen, autodelen en het gebruik van andere vervoerwijzen. Ook kan een wijziging in de belastingwetgeving gevolgen hebben voor de autoverkopen. Dit was eind 2018 te zien. In december besloten veel mensen nog snel te profiteren van de gunstige regeling qua bijtelling. Vanaf januari 2019 gelden namelijk minder aantrekkelijke regels. Ook de stijging van de premie van de autoverzekering, bpm en motorrijtuigenbelasting kunnen van invloed zijn op de autoverkoop.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie