Afbeelding
Foto Adobe Stock

Fiscaal advies bij het opstarten van een eigen zaak

6 februari 2023 om 13:56 Partnercontent

Bij het opstarten van een eigen zaak komt ontzettend veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een naam, het zoeken naar een geschikte bedrijfsruimte en het inwinnen van advies over de meest geschikte rechtsvorm voor de onderneming. Wat zijn de verschillen tussen een eenmanszaak en een besloten vennootschap (BV)? Is het verstandig om voor een vennootschap onder firma (VOF) te kiezen, wanneer ik de onderneming samen met een aantal vrienden opstart? De keuze die je hierin maakt heeft invloed op de belasting die je betaalt. Bij een eenmanszaak dient het inkomen uit de onderneming meegenomen te worden bij de aangifte inkomstenbelasting in het voorjaar. Daar waar je als BV loont uitkeert aan jezelf, daarnaast betaal je vennootschapsbelasting (vpb) over de winst uit de onderneming. Fiscaal advies kan wenselijk zijn, om hierin de juiste keuze te maken. 

Advies van fiscaal jurist bij overdracht BV

Niet alleen bij het oprichten van bijvoorbeeld een BV of VOF is het raadzaam om advies in te winnen. De hulp van een fiscaal jurist in Ede kan ook wenselijk zijn wanneer je overweegt de huidige BV over te dragen aan anderen. Denk aan de situatie waarin je komend jaar met pensioen wilt gaan, waarbij je kinderen of een deel daarvan de zaak van je overnemen. Waarmee dien je hierbij rekening te houden? Op welke manier draag je de BV zo slim mogelijk over aan de kinderen of een andere nieuwe eigenaar? Een fiscaal jurist kan je hier meer over vertellen. Het voorkomt dat je onnodig veel aan belasting betaalt, of gedurende de overname tegen onverwachte fiscale uitdagingen aanloopt. 

Basis van een onderneming is een degelijke boekhouding

Zorg dat de boekhouding van je onderneming direct bij de start ervan op de juiste wijze ingericht wordt. Een degelijke boekhouding helpt je niet alleen fiscale fouten te voorkomen; het maakt het ook makkelijker de organisatie te sturen. Waar komt het grootste deel van de kosten vandaan binnen de organisatie? Op welke manier zou je processen efficiënter in kunnen richten om de kosten te drukken? Hoe verhoog je de fiscale winst van de onderneming? Met een goed onderhouden boekhouding is het heel eenvoudig om aan het begin van een nieuw jaar de aangifte inkomstenbelasting in te dienen, of bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting af te dragen aan de fiscus. In sommige gevallen beschikken online boekhoudpakketten over koppelingen, waarmee je de relevante data uit het boekhoudpakket direct exporteert. Op basis van het document wat hierbij gegenereerd wordt kun je vervolgens de aangifte invullen in het systeem van de Belastingdienst. 

Laat je adviseren over het inrichten van de boekhouding

Wanneer je weinig ervaring hebt met het inrichten van een boekhouding, kun je hierover advies inwinnen bij een financieel adviseur. Zo verzeker je jezelf van een degelijke basis voor het vervolg. 

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie