Afbeelding
Foto Upgrow

Zo creëer je een aantrekkelijke uitstraling als hoveniersbedrijf

24 december 2021 om 10:17 Partnercontent

Hoe kun je met je hoveniersbedrijf meer klanten werven op een opvallende, eigentijdse en professionele manier, die mensen ook nog aanspreekt? Voor het leeuwendeel is dat een kwestie van slimme marketing, die je eventueel kunt uitbesteden. Toch wil je er graag je eigen stempel op drukken. We geven een aantal tips om je hoveniersbedrijf op een effectieve manier in de markt te zetten.

Hovenier logo

Als eerste is een herkenbaar logo nodig. Een bedrijfslogo is noodzakelijk voor de merkuitstraling: het moet herkenbaar zijn, de potentiéle klant moet direct zien dat ze met een hovenier van doen hebben. Leesbaarheid is ook essentieel. Als het bijvoorbeeld op de bedrijfsauto staat, moet in het voorbijgaan gezien worden welk bedrijf onderweg is naar zijn volgende klus. In jouw geval denk je aan een groen logo met iets natuurlijks, een boom of bloem. Zelf zit je misschien niet te wachten op een avond lang in de weer zijn met een ontwerpprogramma, maar hier zijn specialisten voor. Deze maken voor jou een mooi, bijpassend hovenier logo.

Handige, overzichtelijke en snelle website

 Die specialisten kunnen je ook helpen met je online zichtbaarheid. Dat begint met een handige, overzichtelijke en snelle website, waarvan je het adres in al je communicatie (post, mail, facturen, visitekaartje, reclamemateriaal, maar ook op de bedrijfswagen) doorvoert. Even zoeken op internet brengt je al snel bij Upgrow, een bedrijf dat hierin gespcialiseerd is en veel hoveniers- en andere groenbedrijven helpt - onder meer op het gebied van grafisch ontwerp, fotografie en webdesign. Het uitbesteden van deze zaken aan een derde, en je dus laten ontzorgen, is een prima investering. Want wellicht heb je nu genoeg klus, maar continuïteit daarvan is natuurlijk de droom van elke ondernemer.

Visitekaartje en allure

Die website, alsmede de merkuitstraling via sociale media, zijn tezamen met je papieren communicatie het visitekaartje voor je bedrijf. Overigens ontwerpen deze marketing-tovenaars ook je daadwerkelijke visitekaartje. Maar anno 2021 is online zichtbaarheid en uitstraling één van de eerste zaken waar je denkt bij het werven van klanten en dus klussen. Ook in de zogenaamde ‘nazorg’, denk aan een sociale mediapost met knallende foto van een zojuist afgeleverde tuin, valt er veel te winnen. Online marketing zorgt niet alleen voor vind- en zichtbaarheid, maar ook voor een bepaalde allure die mensen aanspreekt. Facebook, Instagram, eventueel Twitter, maar ook de zoekmachines die jouw bedrijf naar boven halen. Voor anderen is het ingewikkeld, maar voor bedrijven zoals Upgrow heeft het internet en de werking daarvan geen geheimen. Net als de mores op sociale media: wat vinden mensen leuk, wat klikken ze snel weg? Dagelijkse achtergrondinformatie zoals een filmpje over de herkomst van je materialen, de duurzame manier waarop je als hovenier te werk gaat en nadere kennismaking met de werknemers geven een vertrouwd beeld en kweken sympathie. En zo nu en dan mag daar best humor bij gebruikt worden.

Bedrijfskleding en relatiegeschenken

Om te zorgen dat er één lijn zit in al deze contacten met je doelgroep, is een plan nodig, waarbij niets wordt overgeslagen. Zoals gezegd moet het hovenier logo 100 procent doorgevoerd worden, ook in de bedrijfskleding en wanneer je aan bedrukte relatiegeschenken (keychords, pennen of andere goodies) denkt. Uniformiteit, daar draait het om. Als hovenier wil je je hier misschien niet zo veelvuldig mee bezighouden en sta je liever in de open lucht te werken, ver weg van het kantoorwezen. Maar gelukkig zijn er anderen die je dat werk graag uit handen nemen en zorgen dat je bekendheid zich uitbreidt terwijl jij de zoveelste tuin van een grondige opknapbeurt voorziet.

Online marketing, ook een ambacht

Wat dat betreft is je merkuitstraling te vergelijken met het opknappen van een tuin of park. Daar moet ook lijn in zitten en geen plekje vergeten worden. Het moet één geheel vormen dat aan alle kanten klopt. Jij als hovenier weet hier alles van, marketeers hebben er op hun beurt een ambacht van gemaakt om bedrijven zichtbaar, vindbaar en herkenbaar te maken. Zij vinden het alleen maar een mooie uitdaging om met professionals in een andere beroepsgroep (zoals jij als groenspecialist) te sparren over dit soort zaken. Om uiteindelijk samen naar succes toe te werken. Zowel op de plekken die jij stijlvol opknapt, als in de virtuele wereld waar mensen als eerste op zoek zijn naar een groenbedrijf dat bij hun past. De gouden regel bij het ondernemen geldt niet voor niets: laat iedereen doen waar hij goed in is, maar vorm altijd een team.  

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie