Afbeelding
Photo by Myriam Jessier on Unsplash

Beter vindbaar in je eigen stad in Google

22 februari 2022 om 07:13 Partnercontent

Heb jij een bedrijf waarmee je je voornamelijk richt op een zeer lokale doelgroep? Dan is het slim om je marketingstrategie daarop aan te passen. Met een aantal slimme trucs ben je beter vindbaar in je eigen stad, waardoor de mensen die op jouw website terecht komen ook veel sneller contact opnemen of een aankoop doen. Dit is bijvoorbeeld interessant voor restaurants, makelaars, kappers en winkels met bepaalde specialiteiten. Wil jij weten hoe je beter vindbaar wordt in je eigen stad? Lees dan snel verder! Vind je het na het lezen van dit artikel nog steeds te ingewikkeld? Schakel dan een online marketing bureau in om je erbij te helpen.

Meld je aan voor de Google Map Pack

Een van de allerbelangrijkste dingen die je moet doen om een lokale doelgroep te bereiken is je bedrijf aan te melden voor de zogeheten Google Map Pack. Dit is de kaart die je bovenin de zoekresultaten ziet wanneer je een bedrijf zoekt in een bepaalde woonplaats. Zoek je bijvoorbeeld een kapsalon in Utrecht? Dan zie je de map pack staan, met daarop alle kapsalons die zich voor deze (gratis!) dienst hebben aangemeld. Je moet daarvoor een Google My Business account aanmaken, wat binnen enkele minuten gepiept is. Daarna verschijn je voor mensen die in jouw regio zoeken naar jouw producten of diensten op de kaart.

Neem je woonplaats op in je teksten

Als jij hoog in de zoekresultaten wilt staan van mensen die iets zoeken in jouw woonplaats is het natuurlijk zaak dat je deze plaats opneemt in je teksten. Veel ondernemers denken dat het genoeg is om hun adresgegevens te vermelden op de website, en op de homepage één keer te schrijven waar ze gevestigd zitten. Helaas is dat lang niet voldoende. Het beste wat je kunt doen is een (landings)- pagina creëren die je specifiek optimaliseert voor jouw type bedrijf + de woonplaats, bijvoorbeeld: banketbakker in Groningen. Gebruik deze combinatie als titel, en vervolgens tevens in zo’n 2% van de lopende tekst. Liever niet meer, want dan vindt Google de tekst al gauw ge-overoptimaliseerd. Minder dan 1% zoekwoorddichtheid is te weinig, waardoor je kans loopt alsnog niet zichtbaar genoeg te zijn.

Optimaliseer je metadata

Nóg een zeer belangrijk punt voor bedrijven die beter zichtbaar willen zijn in hun omgeving is de metadata. Ook daarvoor kun je uiteraard een online marketing bureau inschakelen, maar met een beetje creativiteit en logisch nadenken kun je het ook zelf. De metadata betreft de titel en omschrijving die mensen in de zoekresultaten van o.a. Google zien. Aan de hand van deze gegevens besluit men op al dan niet op jouw link te klikken, vandaar dat je goed over deze tekst na moet denken. In plaats van ‘bakker in Groningen’ kun je daar dus beter invullen: De lekkerste bakker in Groningen, met ruim assortiment. Je moet mensen er een beetje mee prikkelen, zodat ze sneller geneigd zijn op de link te klikken. Vind je dat ingewikkeld? Schakel dan zeker de hulp van een online marketing bureau in.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie