Afbeelding
Foto: Shutterstock

Lokaal goed gevonden worden: hoe werkt dat?

31 maart 2022 om 06:00 Partnercontent

Ondernemers richten zich steeds vaker op hun lokale vindbaarheid, zo merkt ook HV Media online marketing. Bedrijven willen in hun eigen regio gevonden worden, in het bijzonder dan hun dienstverlening zich hier specifiek op richt. Denk aan een timmerman, een elektricien of bijvoorbeeld loodgieter. Ook voor een accountant of belastingadviseur is de lokale vindbaarheid van een website cruciaal. Er zijn verschillende manieren om lokaal goed gevonden te worden. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen zoekmachine optimalisatie en het kopen van advertentieruimte bovenaan de zoekresultaten. Het eerste is gericht op de langere termijn, terwijl je met het tweede op korte termijn goed vindbaar bent. Welke stappen heb jij al gezet om lokaal goed gevonden te worden?

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende elementen 

Wanneer je de focus legt op zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO, zijn er verschillende elementen om rekening mee te houden. SEO bestaat onder meer uit een technische optimalisatie van pagina’s, het toevoegen van nieuwe content aan een blog of kennisbank en bijvoorbeeld het opbouwen van een linkprofiel. Een linkprofiel is feitelijk niets meer dan een groot web van externe websites, die naar de jouwe verwijzen. Drie elementen die op papier wellicht relatief makkelijk uitvoerbaar lijken te zijn. In de praktijk ligt dat anders. Welke content voeg je toe? Op welke zoekwoorden leg je de focus bij het creëren van deze content? Hoe weet je of een externe verwijzing een goede toevoeging is aan je linkprofiel? Enzovoorts.

SEO uitbesteden kan veel geld en tijd besparen 

Juist omdat in de praktijk vaak blijkt dat SEO toepassen best ingewikkeld is, kiezen veel organisaties voor het uitbesteden hiervan. SEO uitbesteden levert niet alleen een forse tijdsbesparing op, maar levert je ook een besparing op de kosten op. Dat laatste klinkt wellicht gek; SEO uitbesteden vergt immers een investering. In de praktijk blijkt dat bijvoorbeeld het opnemen van verwijzingen in je linkprofiel voor schade aan je ranking in de zoekresultaten kan zorgen. Het nadien herstellen van die schade zorgt voor onnodig hoge kosten, zonder dat je nog een stap verder bent gekomen. Een andere reden die maakt dat SEO uitbesteden kosten kan besparen zit in het feit, dat je zelf geen dure SEO tools hoeft aan te schaffen. Internetbureaus hebben deze doorgaans zelf al.

Aan de slag met een SEO-strategie voor je website

Zelf ook lokaal gevonden worden? Een goede eerste stap hierbij is het uitwerken van een SEO-strategie voor je website. Aan de basis hiervan ligt een zoekwoordenonderzoek en een audit op je website. Welke technische componenten kunnen geoptimaliseerd worden om je website sneller te laten laden? Op welke zoekwoorden heb je de focus momenteel nog niet gelegd? Zijn er artikelen die qua inhoud aangepast kunnen worden, om je website zo beter aan te laten sluiten op de behoefte van een bezoeker?

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie