Een laadpaal van een bedrijf uit Ede, geplaatst door Solarpas Nederland.
Een laadpaal van een bedrijf uit Ede, geplaatst door Solarpas Nederland. @tedxmedia

Meer oplaadpunten voor elektrische auto’s: ‘Laadpaal op eigen terrein is de goedkoopste optie’

Wonen

EDE Steeds meer Edenaren kiezen voor een laadpaal op eigen terrein. Volgens Berti van Putten, eigenaar van verduurzaming-specialist Solarpas Nederland, levert dat op jaarbasis een flinke besparing op. ,,Een gemiddelde auto laad je dan op voor ongeveer 15 euro en dan kun je ongeveer 380 kilometer rijden.’’ 

Vanaf 2030 worden er in Nederland geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht. ,,Dit duurt nog even, maar je ziet de populariteit van elektrische auto’s nu al snel toenemen’’, constateert Berti van Putten, die met zijn bedrijf onder meer nauw samenwerkt met Vereniging Eigen Huis. Dat komt volgens hem doordat leasemaatschappijen steeds meer op elektrisch focussen en grote automerken veel reclame maken voor elektrische modellen. ,,En de hoge benzineprijs speelt natuurlijk ook een rol. Daardoor is het financieel nóg aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden.’’ 

1500 In Ede staan momenteel enkele honderden publieke laadpalen, waarvan iedereen tegen betaling gebruik kan maken. De gemeente maakte vorig jaar bekend dit aantal te willen opschalen naar ruim vijftienhonderd in 2030. Berti verwacht dat er rond die tijd een veelvoud aan oplaadpunten is, doordat steeds meer Edenaren kiezen voor zonnepanelen in combinatie met een laadpaal op eigen terrein. 

WANDLADER OF PAAL Wie een laadpunt op eigen terrein wil laten plaatsen heeft de keuze uit een wandlader of een losstaande paal. Berti: ,,Een wandlader is de goedkoopste optie. Die is inclusief graafwerk en aansluiting al verkrijgbaar vanaf 750 euro. Dat is inclusief een mobiliteitsapp die alle belangrijke gegevens over het laden inzichtelijk maakt en een pas die toegang geeft tot 250.000 oplaadpunten in heel Europa.’’ 

METERKAST De inrichting van de meterkast bepaalt de snelheid waarmee je de accu van de auto kunt opladen. ,,Met een 3-fase aansluiting is de accu het snelst opgeladen, maar 1-fasestroom is ook een prima optie’’, legt Berti uit. Hij geeft aan dat er ook laadpalen zijn, die tegelijkertijd twee auto’s kunnen opladen.

OPENBARE LAADPAAL Wie geen eigen oprit heeft, kan gratis een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente Ede. ,,Als je de weg niet belemmert en er binnen driehonderd meter afstand nog geen laadpaal staat, is de kans groot dat de gemeente zo’n verzoek honoreert’’, zegt Berti. ,,Voor het opladen van de auto betaal je dan een vast tarief. Dit ligt wel altijd hoger dan bij een eigen laadpaal. Bij de openbare laadpaal op het Museumplein betaal je bijvoorbeeld zestig cent per kilowattuur, terwijl je thuis dertig cent betaalt.’’

LAADPALEN BIJ BEDRIJVEN Ook steeds meer Edese bedrijven vragen Solarpas om laadpalen te plaatsen. Volgens Berti, die zelf meerdere oplaadpunten heeft gerealiseerd bij zijn bedrijf op De Heestereng, heeft dit alles te maken met nieuwe regelgeving. Ondernemers zijn tegenwoordig verplicht om per tien parkeerplaatsen minimaal één laadpunt voor elektrische auto’s aan te bieden. 

Naast de toename van het aantal oplaadpunten ziet Berti nog een belangrijke trend. ,,De komende jaren komen er steeds meer auto’s op de markt die geschikt zijn voor het zogeheten bidirectioneel laden. Deze auto’s zijn voorzien van een accu, die als een thuisbatterij kan fungeren. De stroom die je met zonnepanelen opwekt, kun je ook gebruiken voor je elektrische apparaten in je woning. Je hoeft dus niet meer terug te leveren en hiermee ontlast je het elektriciteitsnet, waar soms capaciteitsproblemen zijn. Een win-winsituatie dus!’’

Aangeboden door Solarpas Nederland

advertentie
advertentie