Afbeelding
Foto: Pexels

Wat voor kansen biedt een mailing sturen?

Partnercontent

Er zijn tal van redenen te bedenken waarom je als bedrijf, instelling, stichting of vereniging een mailing zou moeten versturen naar consumenten of bedrijven. Een direct mailing sturen is - zelfs in het digitale tijdperk - nog een heel belangrijk marketinginstrument waarbij je bovendien goed de resultaten kunt meten. Je weet namelijk hoeveel mails je hebt verzonden, en wat daar aan acties uit gekomen is.

Een goed voorbeeld van een succesvolle direct mailing is bijvoorbeeld het kaartje dat je na je vakantie in een vakantiepark ontvangt van de vakantieaanbieder. “We hopen dat je hebt genoten, laat hier je review achter over je vakantie en maak meteen kans op een weekendje weg”, biedt in combinatie met een QR-code gasten de mogelijkheid om jou van waardevolle feedback te voorzien.

Een goede kans voor een direct mailing

Een ander goed voorbeeld van een kans is bijvoorbeeld het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Onlangs kopte deze website “Kröller-Müller Museum verwelkomt fors minder bezoekers dan vorig jaar“. In dit artikel viel te lezen dat in het coronajaar 2021 ‘slechts’ 127.126 gasten het museum bezocht. Dit waren er minder dan in het eerste coronajaar 2020, toen nog 175.000 gasten het museum een bezoekje brachten. Veel van deze gasten hebben online een kaartje gekocht en daardoor is de kans groot dat het museum adresgegevens van deze gasten heeft. Een direct mailing biedt hierbij de kans om van deze bezoekers terugkerende bezoekers te maken. Zodra het museum na de lockdown weer open mag, kunnen zij hun bezoekers een mail versturen met een flinke kortingsactie. Door de korting alleen via de mailing aan te bieden creëert het museum ‘FOMO’, oftewel: ‘Fear of missing out’, oftewel de angst om aan iets voorbij te gaan. Dit triggert de gasten om alvast kaartjes te kopen en zo kan het museum van de bezoekers van voorgane jaren terugkerende bezoekers maken.

Hoe zorg je dat je opvalt?

Je kunt een direct mailing extra leuk maken door een extraatje te bieden. Klanten die je ooit uit het oog verloren bent kun je op die manier terug halen door extra korting te bieden als zij terugkomen, of je wekt sympathie op door iets handigs als een pen of iets lekkers als een bonbon aan je direct mailing toe te voegen.

Besteed je direct mailing uit

Wat je ook beslist te versturen als direct mailing, je doet er goed aan om je mailing uit te besteden aan een partner met ervaring. Zij nemen je namelijk al het werk uit handen, van tekst en opmaak van de brief tot de distributie ervan. Waar nodig kunnen zij zelfs vervolgacties voor je inplannen, bijvoorbeeld waar het gaat om het versturen van brochures naar aanleiding van de direct mailing. Door het werk uit te besteden kies je voor gemak en kun jij je focussen op datgene waar je goed in bent. Belangrijk om te weten is dat je echt niet meteen hoeft te denken in oplages van tienduizend of meer. Een direct mailing is al vanaf enkele tientallen te versturen.

advertentie